معرفت نماز
صفحه 1 از 1
معرفت نماز
معرفت نماز
سؤال: مكررا از علما و خطبا شنيده و در كتابهايشان ديده ايم كه بنابر كلمات معصومين (عليهم السلام): حضرت مولا علي (عليه السلام) باطن نماز هستند، ولى در معناى اين مطلب توضيحي گويا و رسا نديده ايم، آيا ممكن است جناب عالى درباره اينكه حضرت مولا علي (عليه السلام) باطن نماز هستند توضيحي بفرماييد؟ از اين حقيقت بزرگ و ارزشمند چه بهره عملي در نماز يا ديگر اعمالمان مي توانيم داشته باشيم؟ و به بيان ديگر چطور مي توانيم آنرا پياده كنيم و به آن برسيم (ان شاء الله)؟
جواب: اين حقيقت امر عظيمي است كه فراتر از مقوله پرسش و پاسخ بوده؛ بلكه زبان گفتار در آن الكن است، و مهمتر از آن؛ تفصيل در بيان بعض حقايق منافي با فريضه كتمان اسرار براى منع مقصرين و اشرار از سوء فهم و تحريف در تعبير است، ولى به نحو اجمال و با رعايت شرايط مقال اشاره اي مي شود:
معناى عمومي آن اينكه:
1- نماز مهمترين فريضه عبادي ظاهري است؛ و چون حضرت مولا (عليه السلام) باطن نماز هستند ولايت حضرتش هم بالاترين فريضه باطني است.
2- نماز نشانه ظاهري عبوديت است و ولايت نشانه باطني آن مي باشد.
3- با التزام به نماز شخص ظاهرش بندگي دارد و با التزام به ولايت باطنش هم بندگي دارد، و بندگيش ظاهري نبود و باطنا هم واقعيت دارد.
4- بدون قبولي نماز ساير عبادات قبول نمي شود، و بدون ولايت نماز قبول نمي شود.
5- اگر نماز شخص پذيرفته شد كاستي هاي او در فرايض ديگر به لطف حق و شفاعت مولا (عليه السلام) جبران مي شود، و اگر شخص ولايت داشت و پذيرفته شد؛ به بركت ولايت كاستيهاي ديگرش در پندار و گفتار و كردار جبران مي گردد.
معناي خاص آن اينكه:
1- نماز گزارشي از معراج افضل خلايق خاتم الأنبياء (صلى الله عليه وآله) است، كه در آن حظيره قدسي با حق تعالى هم سخن گشت؛ و خداوند با گويش و لحن و آهنگ مولا علي (عليه السلام) با پيامبر (صلى الله عليه وآله) سخن گفت.
2- از بركت ظاهر نماز بايد به حقيقت و باطن نماز رسيد.
3- نماز وسيله معراج مؤمن است و بوسيله آن مي شود به حضرت ربوبي شرفياب گرديد.
ان شاء الله با توفيق حق و به بركت دستگيري و عنايت مولا (عليه السلام)؛ و با تأمل در اين گونه حقايق و رقايق؛ و التزام به آداب ظاهري و باطني نماز؛ مي توان ضمن اداى فريضه و تحقق معراج؛ به باطن نماز نيز رسيد. [شمارة ثبت: (1210) منبع: المسائل الأندلسية]
سؤال: مكررا از علما و خطبا شنيده و در كتابهايشان ديده ايم كه بنابر كلمات معصومين (عليهم السلام): حضرت مولا علي (عليه السلام) باطن نماز هستند، ولى در معناى اين مطلب توضيحي گويا و رسا نديده ايم، آيا ممكن است جناب عالى درباره اينكه حضرت مولا علي (عليه السلام) باطن نماز هستند توضيحي بفرماييد؟ از اين حقيقت بزرگ و ارزشمند چه بهره عملي در نماز يا ديگر اعمالمان مي توانيم داشته باشيم؟ و به بيان ديگر چطور مي توانيم آنرا پياده كنيم و به آن برسيم (ان شاء الله)؟
جواب: اين حقيقت امر عظيمي است كه فراتر از مقوله پرسش و پاسخ بوده؛ بلكه زبان گفتار در آن الكن است، و مهمتر از آن؛ تفصيل در بيان بعض حقايق منافي با فريضه كتمان اسرار براى منع مقصرين و اشرار از سوء فهم و تحريف در تعبير است، ولى به نحو اجمال و با رعايت شرايط مقال اشاره اي مي شود:
معناى عمومي آن اينكه:
1- نماز مهمترين فريضه عبادي ظاهري است؛ و چون حضرت مولا (عليه السلام) باطن نماز هستند ولايت حضرتش هم بالاترين فريضه باطني است.
2- نماز نشانه ظاهري عبوديت است و ولايت نشانه باطني آن مي باشد.
3- با التزام به نماز شخص ظاهرش بندگي دارد و با التزام به ولايت باطنش هم بندگي دارد، و بندگيش ظاهري نبود و باطنا هم واقعيت دارد.
4- بدون قبولي نماز ساير عبادات قبول نمي شود، و بدون ولايت نماز قبول نمي شود.
5- اگر نماز شخص پذيرفته شد كاستي هاي او در فرايض ديگر به لطف حق و شفاعت مولا (عليه السلام) جبران مي شود، و اگر شخص ولايت داشت و پذيرفته شد؛ به بركت ولايت كاستيهاي ديگرش در پندار و گفتار و كردار جبران مي گردد.
معناي خاص آن اينكه:
1- نماز گزارشي از معراج افضل خلايق خاتم الأنبياء (صلى الله عليه وآله) است، كه در آن حظيره قدسي با حق تعالى هم سخن گشت؛ و خداوند با گويش و لحن و آهنگ مولا علي (عليه السلام) با پيامبر (صلى الله عليه وآله) سخن گفت.
2- از بركت ظاهر نماز بايد به حقيقت و باطن نماز رسيد.
3- نماز وسيله معراج مؤمن است و بوسيله آن مي شود به حضرت ربوبي شرفياب گرديد.
ان شاء الله با توفيق حق و به بركت دستگيري و عنايت مولا (عليه السلام)؛ و با تأمل در اين گونه حقايق و رقايق؛ و التزام به آداب ظاهري و باطني نماز؛ مي توان ضمن اداى فريضه و تحقق معراج؛ به باطن نماز نيز رسيد. [شمارة ثبت: (1210) منبع: المسائل الأندلسية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد