احكام تصرفات پزشكى
صفحه 1 از 1
رد: احكام تصرفات پزشكى
سؤال:
آيا تشريح ميت براي ياد گرفتن مسائل پزشكي چه حكمي دارد؟
جواب:
اگر بر روى جسد غير مؤمن مانند ناصبيان و كافران و مشركان انجام بگيرد اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (771) منبع: الإصفهانية]
آيا تشريح ميت براي ياد گرفتن مسائل پزشكي چه حكمي دارد؟
جواب:
اگر بر روى جسد غير مؤمن مانند ناصبيان و كافران و مشركان انجام بگيرد اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (771) منبع: الإصفهانية]
رد: احكام تصرفات پزشكى
سؤال:
ما رأيكم في التشريح إذا كان لغرض عقلائي كاكتشاف الجريمة لمعرفة أسبابها أو تعليم الطب ونحو ذلك هل هو حرام أم لا؟
جواب:
يجوز على جسد غير المؤمن من الكفار والمشركين والناصبين. [شمارة ثبت: (467) منبع: المسائل الغروية]
ما رأيكم في التشريح إذا كان لغرض عقلائي كاكتشاف الجريمة لمعرفة أسبابها أو تعليم الطب ونحو ذلك هل هو حرام أم لا؟
جواب:
يجوز على جسد غير المؤمن من الكفار والمشركين والناصبين. [شمارة ثبت: (467) منبع: المسائل الغروية]
رد: احكام تصرفات پزشكى
سؤال:
نظر به اينكه بعضى از بيمارستانها و مراكز پزشكى كارتهايى تهيه كرده اند كه بوسيله آنها شخص رضايت خود را مبنى بر اينكه بعد از مرگ خود اعضاء بدنش را به شخص ديگرى هديه كند، اعلام مى نمايد آيا اين كار صحيح است؟ وكلاً آيا اهداء عضو و اهداء خون صحيح است؟
جواب:
بذل جان و مال واعضاي بدن در راه حفظ شخص اشرف از نظر ايمان نه تنها راجح؛ بلكه احيانا لازم است، و در غير آن در صورتى كه طرفى كه بدان اهداء مى شود مؤمن قطعي باشد جايز است، و بذل خون زائد، و كذلك بذل اعضاء، در صورتى كه صرف فاجر و فاسق وناصبي و كافر و منافق و ظالم جائر نگردد بلا اشكال است، و حكم دائر مدار طرف مقابل است. [شمارة ثبت: (124) منبع: المسائل القمّيّة]
نظر به اينكه بعضى از بيمارستانها و مراكز پزشكى كارتهايى تهيه كرده اند كه بوسيله آنها شخص رضايت خود را مبنى بر اينكه بعد از مرگ خود اعضاء بدنش را به شخص ديگرى هديه كند، اعلام مى نمايد آيا اين كار صحيح است؟ وكلاً آيا اهداء عضو و اهداء خون صحيح است؟
جواب:
بذل جان و مال واعضاي بدن در راه حفظ شخص اشرف از نظر ايمان نه تنها راجح؛ بلكه احيانا لازم است، و در غير آن در صورتى كه طرفى كه بدان اهداء مى شود مؤمن قطعي باشد جايز است، و بذل خون زائد، و كذلك بذل اعضاء، در صورتى كه صرف فاجر و فاسق وناصبي و كافر و منافق و ظالم جائر نگردد بلا اشكال است، و حكم دائر مدار طرف مقابل است. [شمارة ثبت: (124) منبع: المسائل القمّيّة]
رد: احكام تصرفات پزشكى
سؤال:
خنثاى مشكله در تكاليف با خنثاى ملحق به رجال و يا نساء حكمشان يكسان است يا فرق مى كند؟ از جهت ستر و پوشش و غيره چه وظيفه اى دارد؟
جواب:
با امكانات موجوده عصر حاضر؛ تشخيص و الحاق موارد مشكوكه آسان است، كه با اقدام لازم و ظهور نتيجه به حكم آن عمل مي شود.[شمارة ثبت: (992) منبع: : المسائل الخراسانية]
خنثاى مشكله در تكاليف با خنثاى ملحق به رجال و يا نساء حكمشان يكسان است يا فرق مى كند؟ از جهت ستر و پوشش و غيره چه وظيفه اى دارد؟
جواب:
با امكانات موجوده عصر حاضر؛ تشخيص و الحاق موارد مشكوكه آسان است، كه با اقدام لازم و ظهور نتيجه به حكم آن عمل مي شود.[شمارة ثبت: (992) منبع: : المسائل الخراسانية]
رد: احكام تصرفات پزشكى
سؤال:
توصل العلم اخيراً لمعرفة صلة الولد بوالده عن طريق فحص الدّم حيث تتطابق فصيلتهما، فلو شكّ الزّوج بزوجته لارتباطها برجل اجنبى وعلى أثره حملت وعند التّحليل طابق فصيلة الدّم الأجنبى علماً بأنّ هذا التّحليل لا يقبل الخطأ أبداً فهل يوجب الأخذ عليه أم يبقي العمل بقاعدة <الولد للفراش> أم يؤخذ بنصيب هذا الدليل المسلم؟
جواب:
القاعدة المذكورة مضروبة للشّاكّ، فاذا حصل العلم بل القطع من غيرها ممّا ذكر، فيعمل على مقتضاها، ولكن لا يوجب به ثبوت حدّ الزّنا على المرأة. [شمارة ثبت: (336) منبع: المسائل الخراسانية]
توصل العلم اخيراً لمعرفة صلة الولد بوالده عن طريق فحص الدّم حيث تتطابق فصيلتهما، فلو شكّ الزّوج بزوجته لارتباطها برجل اجنبى وعلى أثره حملت وعند التّحليل طابق فصيلة الدّم الأجنبى علماً بأنّ هذا التّحليل لا يقبل الخطأ أبداً فهل يوجب الأخذ عليه أم يبقي العمل بقاعدة <الولد للفراش> أم يؤخذ بنصيب هذا الدليل المسلم؟
جواب:
القاعدة المذكورة مضروبة للشّاكّ، فاذا حصل العلم بل القطع من غيرها ممّا ذكر، فيعمل على مقتضاها، ولكن لا يوجب به ثبوت حدّ الزّنا على المرأة. [شمارة ثبت: (336) منبع: المسائل الخراسانية]
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد