احكام سجدة
صفحه 1 از 1
احكام سجدة
سؤال: سجده بر دستمال كاغذى يا كاغذى كه بر روى آن خط كشى شده باشد جايز است؟
جواب: جايز است. [شمارة ثبت: (1076) منبع: المسائل المغربيّة]
جواب: جايز است. [شمارة ثبت: (1076) منبع: المسائل المغربيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: مهر تربت حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) كه به مرور زمان جرم گرفته است، سجده بر آن چه حكمي دارد؟
جواب: آنچه غالبا جِـرم تلقي مي شود، واقعا اينطور نبوده، و در حقيقت رطوبت ناشي از سجده مستمر است كه خشك نشده مانده و اينطور بنظر ميرسد، أمّا در صورتي كه واقعا بقدري جرم گرفته باشد كه به اندازه صحت موضع سجود هم بدون جرم باقي نمانده باشد اشكال دارد. [شمارة ثبت: (486) منبع: المسائل الإصفهانية]
جواب: آنچه غالبا جِـرم تلقي مي شود، واقعا اينطور نبوده، و در حقيقت رطوبت ناشي از سجده مستمر است كه خشك نشده مانده و اينطور بنظر ميرسد، أمّا در صورتي كه واقعا بقدري جرم گرفته باشد كه به اندازه صحت موضع سجود هم بدون جرم باقي نمانده باشد اشكال دارد. [شمارة ثبت: (486) منبع: المسائل الإصفهانية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: چون مهر نماز كثيف مي شود، آيا براي نماز اشكالى دارد يا نه ؟ و اگر اشكال دارد چه بايد كرد ؟ آيا فرق مي كند كه مهر از تربت كربلا باشد يا نه ؟
جواب: مومن در غير نماز پرهيز از كثافات مي نمايد چه برسد به نماز، اگر موضع سجده يا مهر نماز كثيف شده باشد كه مانع از صحت سجود باشد بايد ازاله نمايد و بعد سجده نمايد، ولي اگر مُهر نماز در اثر تداوم استفاده و مرطوب شدن آن از عرق پيشاني وخشك نشدن مُهر تيره بنظر برسد، اشكالى ندارد، و در اين حكم فرقي بين تربت كربلا يا غير آن نيست، الا اينكه احترام و حفظ طهارت و نظافت تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام لازم است.[شمارة ثبت: (503) منبع: المسائل الرومية]
جواب: مومن در غير نماز پرهيز از كثافات مي نمايد چه برسد به نماز، اگر موضع سجده يا مهر نماز كثيف شده باشد كه مانع از صحت سجود باشد بايد ازاله نمايد و بعد سجده نمايد، ولي اگر مُهر نماز در اثر تداوم استفاده و مرطوب شدن آن از عرق پيشاني وخشك نشدن مُهر تيره بنظر برسد، اشكالى ندارد، و در اين حكم فرقي بين تربت كربلا يا غير آن نيست، الا اينكه احترام و حفظ طهارت و نظافت تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام لازم است.[شمارة ثبت: (503) منبع: المسائل الرومية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: آيا در سجده نماز بايد تمام كف دست روى زمين باشد اگر مثلاً سنگ يا مداد پاك كن و مانند آن زير دست باشد چه حكمى دارد؟
جواب: بايد كف دستها و مساجد شخص روى مصلاّى وى قرار گرفته باشد، و فضاى خالى (معتدٌّ بهي) كه مانع از صدق استقرار مساجد است؛ بين مساجد شخص و مصلاّى وى نباشد. [شمارة ثبت: (205) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: بايد كف دستها و مساجد شخص روى مصلاّى وى قرار گرفته باشد، و فضاى خالى (معتدٌّ بهي) كه مانع از صدق استقرار مساجد است؛ بين مساجد شخص و مصلاّى وى نباشد. [شمارة ثبت: (205) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: اگر سر انسان به سرعت به مهر بخورد و بى اختيار برداشته شود ويا به هر دليل ديگر بدون اختيار قبل از گفتن ذكر سر برداشته شود، تكليف او چيست؟
جواب: خود را از برخورد دوباره نگهداشته و آن برخورد را سجده حساب كرده و به بقيه نمازش ادامه دهد، و پس از نماز براى ترك ذكر در سجده؛ دو سجده سهو بجاى آورد. [شمارة ثبت: (37) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: خود را از برخورد دوباره نگهداشته و آن برخورد را سجده حساب كرده و به بقيه نمازش ادامه دهد، و پس از نماز براى ترك ذكر در سجده؛ دو سجده سهو بجاى آورد. [شمارة ثبت: (37) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: قد يتفق احيانا حين السجود (لعدم تسوية موضع السجدة) اصطدام الجبهة بالأرض ورفعها عنها قهرا؛ فما هو التكليف؟
جواب: حسبت تلك سجدة؛ فيجلس ثم يأتي بالأُخرى إن كانت الأولى ؛ ويكتفي بها إن كانت الثانية، وبعد الفراغ من الصلاة يأتي بسجدتي السهو؛ لتركه ذكر السجدة. [شمارة ثبت: (651) منبع: المسائل الغرويّة]
جواب: حسبت تلك سجدة؛ فيجلس ثم يأتي بالأُخرى إن كانت الأولى ؛ ويكتفي بها إن كانت الثانية، وبعد الفراغ من الصلاة يأتي بسجدتي السهو؛ لتركه ذكر السجدة. [شمارة ثبت: (651) منبع: المسائل الغرويّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: سجده واجب قرآنى در مورد كدام يك از آيات شريفه است؟ خواندن همه آيه باعث وجوب سجده است يا ولو به مقدار يك كلمه نيز اين حكم را دارد؟ سجده آن چند مرتبه و ذكر سجده چه بايد باشد؟
جواب: مورد سجده واجب قرآني همان آيات ذكر سجدات در سوره هاى : علق فصلت سجده نجم، مي باشد، كه اين سوره ها در نماز واجب هم خوانده نشده و معروف به عزائم اربعه هستند، هر چند در جميع آيات قرآنيّه كه ذكر سجده آمده؛ سيره معصومين (عليهم السلام) سجده بوده است. و خوب است سجده دو بار باشد، هر چند يكبار مجزى است، و ذكر آن مانند ذكر سجده نماز، يا [ لا إله إلاّ الله حقّاً حقّاً لا إله إلاّ الله إيماناً وتصديقاً لا إله إلاّ الله عبوديّة ورِقّاً سجدت لك يا ربّ تعبّداً و رقّاً لا مستنكفاً ولا مستكبراً عن عبادتك ولا مستعظماً بل أنا عبد ذليل خائف مستجير] و مضامين معادل آن نيز كفايت مي كند. [شمارة ثبت: (828) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: مورد سجده واجب قرآني همان آيات ذكر سجدات در سوره هاى : علق فصلت سجده نجم، مي باشد، كه اين سوره ها در نماز واجب هم خوانده نشده و معروف به عزائم اربعه هستند، هر چند در جميع آيات قرآنيّه كه ذكر سجده آمده؛ سيره معصومين (عليهم السلام) سجده بوده است. و خوب است سجده دو بار باشد، هر چند يكبار مجزى است، و ذكر آن مانند ذكر سجده نماز، يا [ لا إله إلاّ الله حقّاً حقّاً لا إله إلاّ الله إيماناً وتصديقاً لا إله إلاّ الله عبوديّة ورِقّاً سجدت لك يا ربّ تعبّداً و رقّاً لا مستنكفاً ولا مستكبراً عن عبادتك ولا مستعظماً بل أنا عبد ذليل خائف مستجير] و مضامين معادل آن نيز كفايت مي كند. [شمارة ثبت: (828) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: آيا براى انجام سجده واجب قرآن يك سجده كفايت مى كند و يا حتماً بايد دو سجده بجاى آورد؟
جواب: يك سجده مانعى ندارد ولى دو سجده بهتر است. [شمارة ثبت: (872) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: يك سجده مانعى ندارد ولى دو سجده بهتر است. [شمارة ثبت: (872) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: هل يجب السجود عند الاستماع إلى قراءة آية السجدة من المسجل أو نحوه من الآلات أو لا؟
جواب: يجب مطلقا. [شمارة ثبت: (374) منبع: المسائل الغروية]
جواب: يجب مطلقا. [شمارة ثبت: (374) منبع: المسائل الغروية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: آيا سجده هاى غير ركن نماز؛ مانند تلاوت يا شكر؛ يكبار بوده يا دو بار مي باشد؟
جواب: اصل در باب سجده دو مرتبه است، چه در نماز (اعم از واجب يا مستحب)، و چه در غير آن، و لذا در مقام تلاوت قرآن يا شكر، و يا بين اذان اقامه؛ اولى انجام سجده دو مرتبه است، هر چند يكبار هم مجزى است. [شمارة ثبت= (601) منبع: رسالة صلاة جامعة]
جواب: اصل در باب سجده دو مرتبه است، چه در نماز (اعم از واجب يا مستحب)، و چه در غير آن، و لذا در مقام تلاوت قرآن يا شكر، و يا بين اذان اقامه؛ اولى انجام سجده دو مرتبه است، هر چند يكبار هم مجزى است. [شمارة ثبت= (601) منبع: رسالة صلاة جامعة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: هل يجب الجلوس بين سجدتي السهو أم يكفي رفع الجبهة قليلا وإرجاعها بدون جلوس؟
جواب: نعم يجب كما في أصل الفريضة. [شمارة ثبت: (392) منبع: المسائل الغروية]
جواب: نعم يجب كما في أصل الفريضة. [شمارة ثبت: (392) منبع: المسائل الغروية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: حكم حركت دادن دست يا پا در حين سجده چيست؟
جواب: در حال استقرار اعضاى بدن؛ ذكر سجده را بگويد. [شمارة ثبت: (644) منبع: المسائل الشّيرازيّة]
جواب: در حال استقرار اعضاى بدن؛ ذكر سجده را بگويد. [شمارة ثبت: (644) منبع: المسائل الشّيرازيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: سجده بر سيمان، كاشي موزاييك (كه معمولاً از تركيبات سيمان است و گاهي با رنگها هم مخلوط مي شود) و كاشي سراميك چه حكمي دارد؟ آيا سجده بر پارچه متقال (پوشيدني يا غير آن)، اسكناس، كاغذ رنگي و انگشت شست جايز است؟
جواب: سجده بر سيمان و موزاييك سيماني؛ و اسكناس و كاغذ گلاسه و رنگي كه رنگ آن جرم مانع داشته باشد (لو از الياف گياهي تهيه شده باشد)؛ صحيح نيست، ولى موزاييك سيماني كه روي آن قطعه هاى سنگ بطور متراكم دارد بنحوى كه سجده در واقع روى آن سنگها انجام مي شود اشكالى ندارد، و پارچه تهيه شده از الياف گياهى اگر براى لباس بافته مي شود ولو هنوز لباس نشده باشد سجده بر آن اشكال دارد، ولى مانند فرض مذكور تا زماني كه به ملبوس تبديل نشده سجده بر آن اشكالى ندارد، البته در صورت فقدان موضع سجده صحيح؛ يا عدم تمكن از استعمال آن؛ سجده بر ملبوس از الياف گياهي كند؛ و در صورت عدم تمكن از اين سجده بر معدنيات؛ و الا بر روى دست خود سجده كند. [شمارة ثبت: (650) منبع: المسائل الشّيرازيّة]
جواب: سجده بر سيمان و موزاييك سيماني؛ و اسكناس و كاغذ گلاسه و رنگي كه رنگ آن جرم مانع داشته باشد (لو از الياف گياهي تهيه شده باشد)؛ صحيح نيست، ولى موزاييك سيماني كه روي آن قطعه هاى سنگ بطور متراكم دارد بنحوى كه سجده در واقع روى آن سنگها انجام مي شود اشكالى ندارد، و پارچه تهيه شده از الياف گياهى اگر براى لباس بافته مي شود ولو هنوز لباس نشده باشد سجده بر آن اشكال دارد، ولى مانند فرض مذكور تا زماني كه به ملبوس تبديل نشده سجده بر آن اشكالى ندارد، البته در صورت فقدان موضع سجده صحيح؛ يا عدم تمكن از استعمال آن؛ سجده بر ملبوس از الياف گياهي كند؛ و در صورت عدم تمكن از اين سجده بر معدنيات؛ و الا بر روى دست خود سجده كند. [شمارة ثبت: (650) منبع: المسائل الشّيرازيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
احكام سجدة
سؤال: آيا در سجده نماز واجب يا مستحب مي توان به ائمه (عليهم السلام) سلام نمود؟ آيا مي توان به نام يكي از اين حضرات مثلا امام حسين (عليه السلام) خطاب سلام كرد؟
جواب: از آنجا كه ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) در ركوع و سجود و قنوت مستحب مؤكد است؛ و حضرات معصومين (عليهم السلام) همان آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشند؛ و تنها ذكر در سجده سهو ( كه مكمل كاستي نماز است) سلام بر پيامبر (صلى الله عليه وآله) يا صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشد؛ و سلام و صلوات نيز يك حكم را داشته و هر دو نوعي تحيت مي باشند؛ لذا مانعي براى سلام بر ايشان در ركوع يا سجود؛ چه به نحو كلي و چه به نحو خاص نمي باشد، ولى از آنجا كه اذكار وارده در ركوع و سجده نماز محدود به صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشد؛ لذا بهتر است به آنچه وارد شده اكتفا شده؛ و سلام بر حضرات (عليهم السلام) را در تشهد بجاى آورد، و براى اهل معرفت و بصيرت در همان ذكر (معروف ركوع و سجود) اين معنا بدون فاش نمودن راز حاصل است. [شمارة ثبت: (1207) منبع: المسائل الأندلسية]
جواب: از آنجا كه ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) در ركوع و سجود و قنوت مستحب مؤكد است؛ و حضرات معصومين (عليهم السلام) همان آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشند؛ و تنها ذكر در سجده سهو ( كه مكمل كاستي نماز است) سلام بر پيامبر (صلى الله عليه وآله) يا صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشد؛ و سلام و صلوات نيز يك حكم را داشته و هر دو نوعي تحيت مي باشند؛ لذا مانعي براى سلام بر ايشان در ركوع يا سجود؛ چه به نحو كلي و چه به نحو خاص نمي باشد، ولى از آنجا كه اذكار وارده در ركوع و سجده نماز محدود به صلوات بر محمد و آل محمد (صلى الله عليه وآله) مي باشد؛ لذا بهتر است به آنچه وارد شده اكتفا شده؛ و سلام بر حضرات (عليهم السلام) را در تشهد بجاى آورد، و براى اهل معرفت و بصيرت در همان ذكر (معروف ركوع و سجود) اين معنا بدون فاش نمودن راز حاصل است. [شمارة ثبت: (1207) منبع: المسائل الأندلسية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد