دستيابي به روش بندگي
حيات اعلى :: پاسخ برگزيده :: آئين معرفت
صفحه 1 از 1
Re: دستيابي به روش بندگي
سؤال: مرجع تقليد وكسى كه انسان احكام مولى (منه السلام) را از او مى گيرد؛ بايد داراى چه شرايطى باشد؟ از چه راههائى مى توان واجد شرائط را شناخت؟
جواب: تحقق بندگي مولا؛ نشانه صدق عبوديت بندگان درگاه ولايت كبرى (عليه السلام) بوده؛ و بر همه ايشان لازم است، و تحقق بخشيدن بندگي مولا (عليه السلام)؛ مرهون معرفت به مولا (عليه السلام) و روش بندگي اوست، و بنده راستين مولا بايستى كه تمامي معارف الهيه (و از جمله روش بندگي را) از مولا (عليه السلام) اخذ نمايد، و واسطه دريافت يا معرفت؛ بايد كه: مؤمن قطعي و تسليم مطلق ايشان بوده، و مبراي از تقصير در معرفت و انفعال از غير مولا (عليه السلام) باشد، و اعتقاد و التزام او به مولا مشروط به همراهي خلايق يا سليقه خودش نباشد [و ازين قبيل است پيراستگي از مسالك علميّه غير ملتزمه به شروط مذكوره]، و نيز از اعراض و انكار و ملامت خلق ولو عموم مؤمنين (بخاطر تعبّد به أمر يا روش مولا) نهراسيده و در التزام به عبوديت سستى يا تغييرى عارضش نشده، و در رساندن و بيان منهج مولا (عليه السلام) امين باشد، و نيز تمام همّ و همتش مولا (عليه السلام) باشد، و نه تنها دنبال هوا و خواسته و منفعت خود و خلق نبوده؛ بلكه متفرّد در امر مولا و مسير او باشد. و اين شناخت يا مستقيما بدست مي آيد؛ يا به واسطه شخص آگاه و امين، و در مجموع بايد در احراز شرايط اطمينان پيدا كند. [شمارة ثبت: (1036) منبع: المسائل الخراسانية]
جواب: تحقق بندگي مولا؛ نشانه صدق عبوديت بندگان درگاه ولايت كبرى (عليه السلام) بوده؛ و بر همه ايشان لازم است، و تحقق بخشيدن بندگي مولا (عليه السلام)؛ مرهون معرفت به مولا (عليه السلام) و روش بندگي اوست، و بنده راستين مولا بايستى كه تمامي معارف الهيه (و از جمله روش بندگي را) از مولا (عليه السلام) اخذ نمايد، و واسطه دريافت يا معرفت؛ بايد كه: مؤمن قطعي و تسليم مطلق ايشان بوده، و مبراي از تقصير در معرفت و انفعال از غير مولا (عليه السلام) باشد، و اعتقاد و التزام او به مولا مشروط به همراهي خلايق يا سليقه خودش نباشد [و ازين قبيل است پيراستگي از مسالك علميّه غير ملتزمه به شروط مذكوره]، و نيز از اعراض و انكار و ملامت خلق ولو عموم مؤمنين (بخاطر تعبّد به أمر يا روش مولا) نهراسيده و در التزام به عبوديت سستى يا تغييرى عارضش نشده، و در رساندن و بيان منهج مولا (عليه السلام) امين باشد، و نيز تمام همّ و همتش مولا (عليه السلام) باشد، و نه تنها دنبال هوا و خواسته و منفعت خود و خلق نبوده؛ بلكه متفرّد در امر مولا و مسير او باشد. و اين شناخت يا مستقيما بدست مي آيد؛ يا به واسطه شخص آگاه و امين، و در مجموع بايد در احراز شرايط اطمينان پيدا كند. [شمارة ثبت: (1036) منبع: المسائل الخراسانية]
اين مطلب آخرين بار توسط najm152 در الأحد أبريل 04, 2010 1:03 pm ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
Re: دستيابي به روش بندگي
سؤال: براي انتخاب مرجع تقليد بايد به چه مسايلي توجه كرد وشروط آن چيست؟
جواب: ما همه بنده درگاه ولايت كبرى يعنى مولا صاحب الأمريم و جز بندگي حضرتش وظيفه اى نداريم، و تحقق بندگي مولا؛ نشانه صدق عبوديت بندگان درگاه ولايت كبرى (عليه السلام) بوده؛ وبر همه ايشان لازم است، و تحقيق بندگي مرهون معرفت به مولا و روش بندگي اوست، و بايستى كه تمامي معارف الهيه (و از جمله روش بندگي را) از مولا أخذ نمايد، و واسطه دريافت يا معرفت آن بايد كه: مومن قطعي و تسليم مطلق ايشان، و مبراي از تقصير در معرفت و انفعال از غير مولا بوده، و اعتقاد و التزام او به مولا مشروط به خلق يا خودش نباشد [و ازين قبيل است پيراستگي از مسالك علميه غير ملتزمه به شروط مذكوره]، و نيز از اعراض و انكار و ملامت خلق ولو عموم مومنين (بخاطر تعبّد به أمر يا روش مولا) نهراسيده و در التزام به عبوديت سستى يا تغييرى عارضش نشده، و در رساندن و بيان منهج أمين باشد، و نيز تمام همّ و همتش مولا باشد، و نه تنها دنبال هوا و خواسته و منفعت خود و خلق نبوده؛ كه متفرد در أمر مولا و مسير او باشد. [شمارة ثبت: (526) منبع: المسائل الخراسانية]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
Re: دستيابي به روش بندگي
سؤال: در تقليد بقاء بر ميّت جايز است يا نه؟
جواب: در صورت اعلم نبودن حى ، بقاى بر ميّت جايز است. [شمارة ثبت: (1) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: در صورت اعلم نبودن حى ، بقاى بر ميّت جايز است. [شمارة ثبت: (1) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
Re: دستيابي به روش بندگي
سؤال: تقليد از دو مرجع زنده به اين نحوه كه در بخشى از مسائل از يكى و در بخش آخر از ديگرى باشد جايز مى باشد يا خير؟
جواب: در صورت تساوى ؛ يا أعلميّت هر يك در بخشي از مسايل؛ مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (527) منبع: المسائل القمّيّة]
جواب: در صورت تساوى ؛ يا أعلميّت هر يك در بخشي از مسايل؛ مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (527) منبع: المسائل القمّيّة]
najm152- تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07
حيات اعلى :: پاسخ برگزيده :: آئين معرفت
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد