اذان و إقامه

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

اذان و إقامه

پست  najm152 في الأربعاء مايو 13, 2009 9:46 am

اذان و إقامه

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

اذان و إقامه

پست  najm152 في الأربعاء مايو 20, 2009 10:25 pm

سؤال: آيا گفتن اذان و اقامه براى هر نماز لازم است؟ در هر حال؟ فرقي بين نافله و فريضه هست؟ فرادى و جماعت چطور؟ مردان و زنان آيا تكليفشان يكي است؟

جواب: در نافله؛ اذان گفته نمي شود، بخلاف فرايض يوميه كه براى آن اذان بگويد، و اگر گاهي موفق نشود نبايد كه در همه فرايض آنرا ترك كند، و حكم اذان چه در سفر و چه در حضر يكسان است، و لا اقل در فجر و مغرب ترك نكند، و در غير اين دو اقامه تنها مجزي است، و نيز جايز است اكتفا به شنيدن اذان محل يا شخص ديگر و اينكه فقط اقامه را خودش بگويد. و نماز جماعت مجزي نيست مگر با اذان و اقامه، و اگر يك نفر اذان و اقامه بگويد براي امام و بقيه مأمومين كافي است، و اگر جماعتي بر پا نبوده ولى جمعي باشند و بخواهند فرادى نماز بخوانند؛ اقامه يكي از آنها براي ديگران مجزي است، البته در هنگام ضرورت مانعي ندارد ترك اذان حتى در جماعت، و كسي كه در خانه اش تنها نماز مي گذارد؛ اقامه بدون اذان براي او مجزي است، وليكن اين روش را عادت خود قرار ندهد، آنچه ذكر شد تكليف مردان در اذان و اقامه بود، اما زنان؛ پس اگر اذان محل را بشنوند؛ تكليفي براي اذان و اقامه ندارند، و در غير اين صورت نيز بيش از تكبير و شهادت به عقايد حقه؛ بر ايشان لازم نيست، البته اگر اذان و اقامه بگويند افضل است. [شمارة ثبت: (1019) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

اذان و إقامه

پست  najm152 في الأربعاء مايو 20, 2009 10:26 pm

سؤال: آيا گفتن اذان و اقامه در حال حركت و يا رو به قبله نبودن و يا حركت اعضاء و جوارح اشكال دارد؟

جواب: در اذان استقرار يا استقبال و يا سكون شرط نمى باشد، ولى در اقامه استقبال رعايت مى شود، و بين اقامه و نماز نبايد صحبت كند، والاّ اقامه بايد اعاده بشود. [شمارة ثبت: (168) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

اذان و إقامه

پست  najm152 في الأربعاء مايو 20, 2009 10:26 pm

سؤال: فقرات شهادات در اذان و اقامه آيا محدود به توحيد و رسالت بوده؟ آيا شهادت به ولايت جزء اذان و اقامه است؟ آيا منحصر به ذكر حضرت مولا على (عليه السلام) است؟ يا ديگر حضرات (عليهم السلام) را هم شامل مي شود؟ لطفا نمونه اى از لفظ شهادت به ولايت را بيان فرماييد.

جواب: اين فقرات در محدوده شهادت بر اركان سه گانه عقيده أهل حق (توحيد و رسالت و ولايت) است، و منحصر به شهادت بر وحدانيت و رسالت نبوده؛ چه اينكه ايندو بخشي از عقيده اصلى مذهب حق است و آندو عنوان در واقع آن مقدارى است كه در هر شرايطى بايد ابراز شود. و اما شهادت به ولايت: اشتهار اين شهادت به نام مبارك حضرت أمير المومنين (عليه السلام)، به جهت منبع ولايت بودن و شاخصيت ايشان است، و مانعيت از شهادت به ولايت ساير حضرات معصومين (عليهم السلام) ندارد، زيرا ولايت ايشان استمرار ولايت آن حضرت مي باشد، خصوصا حضرت صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشريف)، كه وجه الله حاضر در اين زمان و وجهه همه خلايق در اين دوران بوده، و اتصال همه اكوان به حضرت حق (تعالى شأنه)، از ايشان است، و اكتفاى عامه مومنين به ذكر حضرت مولا (عليه السلام)، و ذكر ساير حضرات (عليهم السلام) (به نحو اجمال) در شهادت به ولايت، از روى اختصار بوده، و در موارد ديكّر از احكام واجبه و مستحبه كه عنوان اختصار يا تقيه نبوده، اين شهادت، به تفصيل باتصريح به أسامي شريفه تمامي حضرات، وارد شده است. لذا اهل معرفت و يقين به بركت هدايت ايشان، جمع بين تفصيل و اختصار نموده، با ذكر حضرت مولا (عليه السلام) خصوصا؛ و ساير حضرات معصومين (عليهم السلام) به نحو اجمال؛ و با تصريح به نام حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه)، شهادت به ولايت مي دهند، كه با التزام بدان به شهادت كامله موفق مي گردند. شايان ذكر اينكه: چون در ادعيه و زياراتي كه خطاب به حضرتش از ناحيه مقدسه وارد شده، و به شيعيان هم توصيه خواندن آن گرديده، تصريح به نام مبارك آن حضرت يعنى : محمّد، فرموده اند، لذا حكم حرمت بردن نام حضرتش، مربوط به زماني خاص از عصر غيبت صغري بوده، و در غير آن جايز بلكه مستحب است. لذا در شهادت به ولايت خوب است كه اينطور بگوييم: * أَشْهَدُ أنَّ عليًّا وَليُّ أَلله * أَشْهَدُ أَنَّ عليًّا وَ أَوْلادَهُ المَعْصُومِينَ حُجَجُ الله وَ أَنَّ محمَّدَ بنَ الحسنِ هُوَ الْقَائِمُ بِأَمْرِ الله * [شمارة ثبت = (598) منبع: رسالة صلاة جامعة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

اذان و إقامه

پست  najm152 في الأربعاء مايو 20, 2009 10:27 pm

سؤال: آيا جز فقره شهادت به عقايد حقه؛ فقره ديگرى در اذان و اقامه وجود دارد كه عامه به آن ملتزم نباشند؟

جواب: بنابر فرمايش حضرت أمير المؤمنين (صلوات الله عليه) در آخر اذان (و بالتبع اقامه)، جمله: محمّد رسول الله؛ وجود داشته است، و معاويه (لعنه الله) آن را از آخر اذان انداخته و گفته: [آيا محمد راضي نمي شود به همان يكبار كه در صدر اذان نام او را مي برند؟ تا اين كه در آخر اذان هم نام او را ببرند!] و همچنين در فرمايش حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) آمده است: هر كه از شما شهادت به توحيد و رسالت داد، شهادت به ولايت هم بدهد؛ لذا شهادت كامله در پايان نيز ترك نمي شود، پس همانطوري كه در متن اذان گفتيم، در آخر اذان هم مي گوييم: * محمَّدٌ رَسُولُ الله * عليٌّ وَليُّ الله * وَ إِنـَّهُ وَ المَعْصُومِينَ مِن وُلْدِهِ حُجَجُ اللهِ على خَلْقِهِ * وَ إِنَّ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ هُوَ القائِمُ بِأَمْرِ الله * [شمارة ثبت=(599) منبع: رسالة صلاة جامعة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: اذان و إقامه

پست  محتوى إعلاني


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد