حيات اعلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

آراستگى

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty آراستگى

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 2:43 pm

زى و شمايل


اين مطلب آخرين بار توسط najm150 در الثلاثاء مايو 12, 2009 3:19 pm ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:18 pm

سؤال: آيا صحيح است كه در حديث شريف آمده: خداوند و رسول الله (صلى الله عليه وآله) لعن نمودند؛ مردان متشبّه به زنان و زنان متشبّه به مردان را (در زى و زينت و لباس)؟ آيا رعايت اين حديث لازم است؟ آيا استفاده زنان از لباس هايى مانند كت و شلوار و كلاه و كاپشن و اوركت؛ كه جعل اوليّه آن براى مردان بوده (ولى به سبب ابتذال فرهنگى و كمرنگ شدن تعهد به ارزشهاى أخلاقى و بى معنى شدن مرزهاى بين زن و مرد، زنان هم از آن لباسها استفاده مى نمايند) مشمول حديث شريف فوق الذكر است؟ آيا استفاده زنان از اينگونه لباسها در منزل و در غير منظر نامحرم هم اشكال دارد؟ استفاده از اين نوع لباسها كه با تغييرى جزئى (باصطلاح مدل زنانه) تهيه مى شود چه حكم دارد؟ و در صورتى كه در عرف بلدى ، لباسى عنوان لباس خاصّ مردان يا زنان را داشته، و در بلد ديگرى آن اختصاص را نداشته باشد تكليف چيست؟

جواب: بله، اين معنا در احاديث شريفه آمده، و حقّ است آنچه خدا و رسول او فرموده اند، و التزام به اين حديث تكليف بوده، و پوشيدن ألبسه مذكوره توسط زنان، مصداق تشبّه منهى و مشمول لعن مذكور مى باشد، و فرقى نيست در لزوم اجتناب از اين تشبّه، بين استفاده از آن در منظر محرم يا نامحرم، و تغييرات يسيره (كه شكل و عنوان لباس را از جعل اوّلى آن بيرون نمى برد) موجب تفاوت در حكم آن نمى شود. و در اجتناب از تشبّه؛ أشخاص هر بلد ملتزم به عرف بلد خود باشند، ولو در غير بلد خود، كما اينكه رعايت عرف بلدى كه لباس منظور را لباس خاص مى داند، در آن بلد بر مقيم آن لازم است، ولو از أهل آن بلد نباشد، مگر اينكه عرف آن بله بر خلاف سيره معصومين (عليهم السلام)، و يا ألبسه مسنونه در شرع، و يا عرف متشرعين واقعى باشد، كه در اين صورت التزام به سيره معصومين (عليهم السلام) و ألبسه مسنونه شرعيّه، و پس از آن عرف متشرّعين واقعى بنمايد. أعاذنا الله و جميع المؤمنين و المؤمنات من اتّباع الهوى ، و الافتتان به هواجس الشّيطان، و الاستنان بسيرة سفلة النّاس. [شمارة ثبت: (227) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:20 pm

سؤال: آيا صحيح است كه در حديث شريف آمده: خداوند و رسول الله (صلى الله عليه وآله) لعن نمودند؛ مردان متشبّه به زنان و زنان متشبّه به مردان را (در زى و زينت و لباس)؟ آيا رعايت اين حديث لازم است؟ آيا استفاده زنان از لباس هايى مانند كت و شلوار و كلاه و كاپشن و اوركت؛ كه جعل اوليّه آن براى مردان بوده (ولى به سبب ابتذال فرهنگى و كمرنگ شدن تعهد به ارزشهاى أخلاقى و بى معنى شدن مرزهاى بين زن و مرد، زنان هم از آن لباسها استفاده مى نمايند) مشمول حديث شريف فوق الذكر است؟ آيا استفاده زنان از اينگونه لباسها در منزل و در غير منظر نامحرم هم اشكال دارد؟ استفاده از اين نوع لباسها كه با تغييرى جزئى (باصطلاح مدل زنانه) تهيه مى شود چه حكم دارد؟ و در صورتى كه در عرف بلدى ، لباسى عنوان لباس خاصّ مردان يا زنان را داشته، و در بلد ديگرى آن اختصاص را نداشته باشد تكليف چيست؟
جواب: بله، اين معنا در احاديث شريفه آمده، و حقّ است آنچه خدا و رسول او فرموده اند، و التزام به اين حديث تكليف بوده، و پوشيدن ألبسه مذكوره توسط زنان، مصداق تشبّه منهى و مشمول لعن مذكور مى باشد، و فرقى نيست در لزوم اجتناب از اين تشبّه، بين استفاده از آن در منظر محرم يا نامحرم، و تغييرات يسيره (كه شكل و عنوان لباس را از جعل اوّلى آن بيرون نمى برد) موجب تفاوت در حكم آن نمى شود. و در اجتناب از تشبّه؛ أشخاص هر بلد ملتزم به عرف بلد خود باشند، ولو در غير بلد خود، كما اينكه رعايت عرف بلدى كه لباس منظور را لباس خاص مى داند، در آن بلد بر مقيم آن لازم است، ولو از أهل آن بلد نباشد، مگر اينكه عرف آن بله بر خلاف سيره معصومين (عليهم السلام)، و يا ألبسه مسنونه در شرع، و يا عرف متشرعين واقعى باشد، كه در اين صورت التزام به سيره معصومين (عليهم السلام) و ألبسه مسنونه شرعيّه، و پس از آن عرف متشرّعين واقعى بنمايد. أعاذنا الله و جميع المؤمنين و المؤمنات من اتّباع الهوى ، و الافتتان به هواجس الشّيطان، و الاستنان بسيرة سفلة النّاس. [شمارة ثبت: (227) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:21 pm

سؤال: شارب تا چه حد مى شود بلند باشد؟ بلندى بيشتر از آن چه حكمى دارد؟

جواب: مراد از شارب؛ موهاى پشت لب بالاست، و داشتن و نتراشيدن آن از شعائر اهل ولايت و مؤمنين است، كما اينكه كوتاه كردن آن به نحوى كه مانع از آمدن و رها شدن در دهان باشد؛ از سنّت و ادب اهل ايمان است، و بهتر است كه خطّ لب بالا پيدا باشد و ترك كوتاه كردن شارب ترك مستحبّ و سنّت و ادب اين مقام؛ و غير مناسب با آراستگى و نظافت و تبعيّت و تعبّد مؤمن است، همانطور كه در ازاله موهاى زائد ديگر نيز دستور رسيده است. [شمارة ثبت: (207) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:22 pm

سؤال:كندن موهاى روى گونه مردان جهت زيبايى چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه نتيجه آن فاقد لحيه و ريش شدن نباشد و يا منجرّ به تشبّه به كفّار و زى ايشان نگردد مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (187) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:23 pm

سؤال: تراشيدن گونه (براى خط گرفتن ريش) چه حكمى دارد؟

جواب: اگر محاسن صورت شخصى بقدرى روئيده كه آشكار است و صدق ريش مى نمايد، ولو نورسته محسوب شود، در حكم كلى آن داخل است و اشكال دارد، و در فرض جواز، اين كار ضرورتى ندارد. [شمارة ثبت: (140) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:23 pm

سؤال: تراشيدن ريش و ماشين كردن آن چگونه است؟

جواب: آنچه موجب بى ريش بودن و مانند آن بشود اشكال دارد. [شمارة ثبت: (324) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:25 pm

سؤال: تراشيدن ريش به چه نحوي حرام مى باشد؟

جواب: لازم است؛ ريش را به مقداري بلند بگذارد كه عرفاً بگويند فلاني ريش دارد، واكتفاء به ريش در چانه، و كوتاه كردن دو طرف صورت (به مقداري كه صدق ريش نكند) اشكال دارد. [شمارة ثبت: (328) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:25 pm

سؤال: حدود صدق ريش شرعا چه مقدار است؟ آيا گذاشتن موى چانه و باقى را تراشيدن صحيح است يا نه؟

جواب: داشتن ريش از نشانه هاى اسلام و ترك آن موجب تشبه به كفار است و از اين لحاظ كوتاه كردن به نحو مشابه ترك ريش؛ در حكم ترك آن است و كوتاه كردن اطراف ريش نه تراشيدن آن، جايز است ولى به حدّى كه موجب تشبه به كفار نشود. [شمارة ثبت: (811) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:27 pm

سؤال: هل تقبل شهادة حالق اللحية لا لعذر ويصلى خلفه؟

جواب: حلقها حرام، فليس هو ممن تقبل شهادته أو يصلى خلفه إلا أن يكون معذورا. [شمارة ثبت: (469) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:29 pm

سؤال: عند حلق اللحية بالموسى في اليوم الاول لايكون الحلق في اليوم الثاني حلقا للحية كما يدعي البعض لعدم كونها لحية حينذاك ، فهل يجوز إمرار الموسى على محلها؟

جواب: ليست اللحية الشعر المطول، بل ما نبتت على اللحى ، ولا فرق بين القصير والطويل في الحلق فالكل محرم. [شمارة ثبت: (463) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:30 pm

سؤال: آيا اكتفا به گذاردن ريش در قسمت چانه (كه اصطلاحا ريش بزي گفته مي شود) مجزي است؟ و آيا تراشيدن بقيه صورت جايز است؟ و در صورت عدم جواز و عدم اجزاى آن، آيا التزام به اين هيئت و شكل مستلزم ارتكاب كمتر به نهي و حرمت وارد در اين خصوص مي شود؟

جواب: از آنجا كه رعايت وظيفه در اين باب، با نتراشيدن و نگهداشتن موي روييده شده بر روي صورت؛ در ناحيه استخوانهاي فك پايين (كه در عربي لحى و به اين مو: لحيه گفته مي شود) مي باشد، و تخطي از اين حكم در بعض موضوع، به حكم تخطي در كل آنست؛ لذا شخص مبتلاي به عادت مذكور (در فرض سؤال)، ضمن تخلف از نهي مولا (عليه السلام) و ارتكاب معصيت و خروج از زيّ اهل حق؛ همچنين مرتكب أمر محرّم ديگري نيز مي گردد، كه آن دخول در زيّ أتباع شياطين و تشبّه ناخود آگاه به ايشان است، چه اينكه شعار رسمي مسلك شيطان پرستان، امروزه در دنيا همين هيئت است، و بخاطر التزام آنها و ترويجشان از اين نحو زيّ و شمايل در ميان ملل غربيه رواج، و بالتبع متغربين هم بدان آلوده شده اند، و سپس در اثر انفعال ضعفاى از ملل شرقيه و جهل ايشان به منشأ آن، موجب ابتلاى بعض متدينين نيز گرديده است؛ كه به خيال باطلشان توانسته اند بين التزام ديني و بين مطلوب و رايج در نزد ملل غربيه جمع نمايند. [شمارة ثبت: (819) منبع: المسائل الرومية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:32 pm

سؤال:
1- آيا استفاده از تيغ فقط در صورت اشكال دارد يا در قسمت هاى بدن نيز اشكال دارد؟
2- آيا در زير گلو هم حكم تمام صورت را دارد؟

جواب: نفس استفاده از تيغ اشكالي ندارد، ولى تراشيدن ريش به نحوى كه از زيّ اهل ايمان خارج و به زيّ غير ايشان درآيد اشكال دارد، تراشيدن موى زير گلو با حفظ موى صورت، اشكالى ندارد، استفاده از تيغ يا تراشيدن براى ازاله موى ساير نقاط بدن اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (861) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:33 pm

سؤال: با توجه به مكروه بودن لباس مشكى ، پوشيدن چادر مشكى براى خانم ها چه حكمى دارد؟

جواب: كراهت لباس سياه؛ در عبا و چادر و عمامه و روسرى و مقنعه و كفش مستثنى است، و در برخى موارد نه تنها لباس سياه كراهت ندارد؛ بلكه ترجيح دارد. [شمارة ثبت: (98) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:33 pm

سؤال: پوشيدن لباس مشكى مانند پيراهن؛ در سوگ بستگانى كه از دنيا رفته اند چه حكمى دارد؟

جواب: كراهت پوشيدن لباس سياه، به مناسبت عزاى خويشان و دوستان بر طرف نمى شود، و چه بسا در صورت اضطرار به قدر اضطرار مرخص باشد. لازم بذكر است كه: رعايت خصوصيات عزادارى و شعائر آن؛ نسبت به معصوم (عليه السلام) وغير آن (از موارد عادّي) نبايد يكسان باشد، و آنچه كه گاهي برخلاف اين؛ در همانندى اين دو قسم ديده مى شود صحيح نيست. [شمارة ثبت: (886) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:34 pm

سؤال: پوشيدن لباس مشكى براى شهادت معصوم (عليه السلام) چه حكمى دارد؟ پوشيدن لباس مشكى در طول ماه هاى محرّم و صفر چه حكمى دارند؟

جواب: در كلام معصومين (عليه السلام) در باب لباس سياه؛ تعبير باز دارنده بكار برده شده، و بطور كلى رنگ سياه در پوشيدنيها (بجز كفش وعبا وعمامه) مطلوب نبوده بلكه نهى شده است، و بر اجتناب از آن در نماز هم تأكيد شده، ولي در خصوص حضرات معصومين (عليهم السلام) سيّما سيد الشهداء (عليه السلام) چه بسا محذوري نداشته باشد، و امّا راجع به مدت آن: در مواردي كه به دستور و هدايت صريح ايشان بوده؛ اگر حال شخص هم همراه نباشد ممدوح است، مثل بكاء و حالت عزادار و مصيبت زده داشتن، ولى در غير آن موارد به قدري اكتفا شود كه با حال واقعى شخص مطابقت داشته باشد، و شايان ذكر است كه در عزاداري مهمترين امر؛ حالت عزادار داشتن است قلبا و باطنا، و غفلت يا حال عادى وي را؛ رنگ و پرچم سياه جبران نمى كند، و از مهمترين نكات كه مورد توجه نبوده و بعضا در اثر جهل مرتكب مى شوند؛ حالت عزادار و افسرده وغمناك نداشتن است، يا لباسهاى نو وخوب وظاهري آراسته داشتن، و يا شادي و خنده و شوخي و مانند آن، كه همه اينها از نواقض واقعيه و حقيقيه عزاداري است، كه رنگ سياه لباس و جنجال دسته جات جبران كننده آن نيست، تعليم مولا (عليه السلام) اقتضا دارد كه: در اثر توجه از دل و قلب و درون به مصايب آل محمّد(عليهم السلام)؛ غم و افسردگى در حال فرد پيدا شده، و با تحقق اين توجه و بروز حال غمزدگي؛ خود بخود مستلزم بروز آثار غم و عزا [از آه وفغان و تضرع و بكاء و شوريدگي ] در شخص مى گردد، ولذا عزادارى را با اجتناب از مظاهر شخص غير عزادار (مانند پوشيدن لباسهاى خوب و نو، و آراستگى وداشتن نشاط و شادى و خنده) شروع كرده، و با تفريغ حال (براى توجه به مصائب و استغراق در آن)، و شركت به اخلاص در مجالس واقعيه (تذكر مصائب) آن را تحقق مي بخشد.[شمارة ثبت: (881) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:35 pm

سؤال: آيا پوشيدن لباسهاى آستين كوتاه و يا لباسهايى كه امروزه در جامعه به آنها ايراد مى گيرند از نظر اسلام مشكلى دارد؟ در مورد رنگ لباسها اين امر چگونه مى باشد؟

جواب: براي مردان مكشوف بودن ساق دست و خصوصاً نيم ساق آن مانعى ندارد، ولى از لباسهايى كه استعمال آن ملتزم تشبه به كفّار و تشبه به زنان مى باشد اجتناب نمايد. بهترين رنگها در لباس عموماً رنگهاي سفيد و سبز مى باشد، هر چند رنگهاى آبى و زرد و غير آن بلا مانع است. و نظر به اينكه اصل لباس پوشيدن؛ در درجه اولى براى ستر عورت است و ستر كامل با پوشيدن ظاهر و نيز حجم آن محقق است، لذا در لباس خوب است جهات تحفظ و تستر حجم بدن خصوصا در نواحي عورت رعايت شود، و نيز زنان كه عمده بدنشان عورت است بايد ستر حجم عموم بدن را بنمايند. [شمارة ثبت: (137) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:36 pm

سؤال: در السنه متدينين معروف است كه لباس شهرت حرام است، لطفا بيان فرماييد كه منظور از آن چه نوع لباسى است؟

جواب: در حديث شريفي كه عموم مسلمين نيز بدان التزام دارند؛ از حضرت رسول الله (صلى الله عليه وآله) وارد است كه: كسي كه لباس شهرت در دنيا بپوشد؛ خداوند در آخرت به او لباس ذلت و خوارى بپوشاند. و مقصود از آن لباس بسيار فاخرى است كه از عرف توان متداول آن محيط بطورى فراتر بوده كه سبب شود ديگران بدو چشم دوخته، و موجب تفاخر و تكبر او بر ايشان بشود. [شمارة ثبت: (543) منبع: المسائل المغربية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:37 pm

سؤال: ناخن بلند براى خانمها چه حكمى دارد؟

جواب: با حفظ نظافت؛ در صورت عدم مزاحمت براى كسى مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (97) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:38 pm

سؤال: اگر زني به جهت ثواب بردن از انگشتر درّ نجف و ديگر انگشترها استفاده نمايد آيا زينت حساب مى شود و اشكال دارد يا نه؟

جواب: اشكال ندارد. [شمارة ثبت: (91) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:39 pm

سؤال: استفاده از سرمه (تقويت چشم يا غير آن) براي بانوان در صورتى كه مى خواهند بيرون از خانه بروند چه حكمى دارد؟

جواب: استفاده از سرمه مطلقاً اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (180) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:39 pm

سؤال: ما هو الحكم في كشف المرأة للوجه والكفين؟

جواب: لا بأس به. [شمارة ثبت: (334) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:40 pm

سؤال: استفاده از رنگـ مو براي خانمها وكلا رنگهاي شيميايي،گياهي ويا حنا چه حكمي دارد؟ استفاده از اين رنگها براي پوشاندن سفيدي موي ايشان چه حكمي دارد؟

جواب: در صورت عدم انتاج آن محصولات از اجزاي نجس العين اشكالى ندارد، و سعى بر استفاده از محصولاتى سالم با منشأ گياهي يا معدني بشود. [شمارة ثبت: (512) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:41 pm

سؤال: رفتن خانمها به آرايشگاه در ماه محرم و صفر چه حكمي دارد؟

جواب: استفاده از آرايشگاه بجهت نظافت و پاكيزگي محدود به زماني نيست، اما تزين و تزيينى كه متناسب با ايام شادماني و فرح يا غير مناسب با ايام سوگوارى و عزاست؛ در خور دوستان اولياى خدا نيست. [شمارة ثبت: (658) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آراستگى Empty زى و شمايل

پست  najm150 الثلاثاء مايو 12, 2009 3:41 pm

سؤال: مراجعه خانمها به پزشك مرد (عمومي، متخصص، دندان پزشك) چه حكمي دارد؟

جواب: در مواردى كه معاينه يا معالجه نياز به تماس يا ديدن بدن زن دارد به بانوان پزشك يا پزشكان مردى كه دستياران زن دارند مراجعه نمايند، و در صورت اضطرار شرعى به مراجعه به پزشك مرد و نبود دستيار زن با اكتفا به مقدار ضرورت معذور است. [شمارة ثبت: (659) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد