پاكى ويژه بانوان

صفحه 1 از 3 1, 2, 3  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 2:43 pm

پاكى ويژه بانوان

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 3:58 pm

سؤال: عادت ماهانه هميشه سر وقت و به مدّت 7 روز بوده است (وقتيه عدديه) و بعد از سقط جنين (حدود 9 ماه قبل) در ماههاى اول و دوم لكه ببينى تا 12 الى 13 روز هم طول ميكشيده و الآن نيز 9 الى 10 و بعضى اوقات 11 روز ميشود و لكه ببينى به اندازه اى است كه خون ديده شده از روز ششم به بعد (تا روز 10) روى هم دو قطره نمى شود (خيلى كم است) و رنگش گاهى وقت تيره و گاهى روشن است، و دكتر مى گويد ممكن است بر اثر عفونت باشد، لطف فرموده بفرماييد حكم ايام عادت چند روز است.

جواب: سئل الرّضا (عليه السلام): عن الطامث كم حدّ جلوسها؟ قال (عليه السلام): تنظر عدد ما كانت تحيض ثم تستطهر بثلاثة ايّام ثمّ هى مستحاضة] الحديث، و حكم ايّام الاستظهار كايّام الحيض فتترك الصّلاة والصوم، وأمّا ايّام الاستحاضة فأحكامها معروفة. [شمارة ثبت: (92) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 3:59 pm

سؤال: زنى كه أيّام عادتش هفت روز مى باشد اگر مثلا ساعت 5/6 عصر روز شنبه عادت شود آيا تا ساعت 5/6 عصر روز هفتم بايد صبر كند يا داخل شدن در روز هفتم كافى است؟ اگر تا 5/6 عصر صبر لازم است آيا صحيح است كه براى اطمينان، يكى دو ساعت بعد از آن، غسل كند؟ در اين صورت اگر مواجه با غروب آفتاب شد قضاى نماز ظهر و عصر بر او واجب است يا خير؟

جواب: از وقتى كه خون نبيند پاك است و غسل مى كند، و تأخير غسل پس از ظهور طهارت در حيض، (در صورت منجر شدن به قضاى نماز)، مستلزم قضاى آن نمازهاست، و استظهار (ناشى از عدم اطمينان به طهارت براي اطمينان از طهارت) در بقيه ايام عادت مانعى ندارد. و در آخر ايام عادت پس از استظهار در صورتى كه معلوم شود كه در وقت نماز عصر پاك بوده قضاى آن لازم است و در صورتى كه قبل از آن پاك شده باشد قضاى نماز ظهر هم لازم است و الاّ لازم نيست. [شمارة ثبت: (99) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:00 pm

سؤال: زنى كه در حال جنابت باشد و بعد از جنابت حيض شود از جهت غسل جنابت وظيفه اش چيست؟

جواب: مى تواند غسل جنابت انجام دهد و پس از پاك شدن از حيض هم غسل حيض را بجاى آورد، هر چند مانعى ندارد كه صبر كند و پس از پاك شدن از حيض يك غسل بعنوان جنابت و حيض بجاى آورد. [شمارة ثبت: (100) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:00 pm

سؤال: اگر خانمي بعد از پنج روز از عادت ماهيانه (پاك شدن از عادت ماهيانه) خوني ببيند آيا حكم استحاضه دارد؟

جواب: در فرض فوق اگر ايام عادت وي ده روز باشد، اين خون جديد حكم استحاضه دارد، و اگر ايام عادت وي كمتر از ده روز باشد؛ پس اگر مجموع ايام دو خون بيشتر از ده روز باشد؛ به مقدار ده روز آن حيض و مازاد آن استحاضه، و اگر مجموع ايام آن دو كمتر از ده روز يا ده روز باشد از حيض اوّل محسوب مى گردد. [شمارة ثبت: (94) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:01 pm

سؤال: يكي از راههاي جلوگيري از بارداري استفاده از ابزار درون رحمي است. اين ابزارها در بعضي از بانوان سبب خونريزي مى شود. با توجه به اينكه اين عمل عمدي است آيا اين خونريزي رگل (حيض) محسوب مى شود؟ و اگر بيش از مدّت رگل طول بكشد، بقيّه ايام چه حكمي دارد؟ و اصلاً آيا اين عمل جايز است يا نه؟

جواب: اگر آلات مذكور موجب باز كردن عادت شخص شده‏اند، كه حكم عادت و لواحق آن را دارد، ولى اگر موجب جراحت شده اند و اين خونريزي ناشي از آن بوده پس حكم حيض نمى باشد، و كاربرد اين آلات بدون ايجاب ضرر يا نقص عضو يا عقم يا لمس يا نظر اجنبى ، و با رضايت شوهر مانعي ندارد.[شمارة ثبت: (235) منبع: المسائل الحائريّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:02 pm

سؤال: بانوئي كه مدت 10 تا 20 روز عادت ماهانه اش عقب افتاده و نمى داند كه حامله است، آيا مى تواند از طريق آمپولهاي مخصوص، رگل (حيض) شود؟

جواب: انجام آن اگر به جهت تنظيم و يا فتح عادت باشد مانعي ندارد، و در صورت حمل؛ انجام آن اضطراراً تا وقتى كه نطفه است با رضايت شوهر مانعي ندارد.[شمارة ثبت: (236) منبع: المسائل الحائريّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:03 pm

سؤال: بعضي از خانمها در سفر حج، براي پيشگيري از عادت ماهانه، قرص مى خورند، گاهي با خوردن قرص باز هم عادت مى شوند و بوسيله آمپول از ادامه عادت جلوگيري مى كنند. در اينصورت آيا حكم طهارت از حيض را پيدا مى كنند و آيا مى توانند وارد مسجد الحرام شوند و نماز طواف بجا آورند؟

جواب: در صورت طهارت از حيض ولو اختياراً، (كما هو المفروض) احكام طهارت از حيض را دارا هستند.[شمارة ثبت: (237) منبع: المسائل الحائريّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:03 pm

سؤال: در ايّام استحاضه چه كارهايى را نمى توان انجام داد؟ (مانند نماز، خواندن قرآن، تشرّف به حرم).

جواب: پس از انقضاي ايّام عادت، مستحاضه با رعايت تكليف خود از نظر تطهير و غسل و وضو، حكم شخص پاك را در موارد فوق دارد. [شمارة ثبت: (834) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:04 pm

سؤال: آيا خانمهايي كه حائض و يا مستحاضه هستند مي توانند در محدوده اطراف مسجد النبي (صلى الله عليه و آله و سلم) وارد شوند؟

جواب: شخص مستحاضه در صورت رعايت تكليف مربوطه؛ حضورش در مسجد النبي (صلى الله عليه وآله) و روضه مباركه و حرم نبوي و فاطمي (صلى الله عليه وآله) اشكالى ندارد، و شخص حايض در روضه مباركه و نيز مسجد النبي (صلى الله عليه وآله) حتى قسمتهايي كه جديدا ساخته شده وارد نشود، ولى تردد يا توقف او در بقيه فضاهاى مهيا شده اطراف مسجد جديد و قديم اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (617) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:05 pm

سؤال: خوردن قرص يا راه ديگر؛ براي جلو گيري از عادت ماهيانه يا تأخير آن در ايام حج براي خانم ها چه حكمي دارد؟

جواب: در صورت عدم ايجاب ضرر قطعى براى ايشان مصرف آن اشكالى نداشته، و در صورت پاك باقي ماندن مطابق آن عمل مي كنند، و بهتر است با تجربه آن قبل از سفر از مفيد بودن آن مطمئن شوند. [شمارة ثبت: (619) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:06 pm

سؤال: وظيفه خانمهايي كه حائض هستند نسبت به محرم شدن در مسجد شجره چيست؟ مستحاضه چطور؟

جواب: حايض وارد مسجد نشده و در ميقات (قسمتي كه مسجد نيست) پس از انجام تنظيف غسل كرده و سپس وسيله حفظ طهارت و اعتصام را فراهم نموده، آنگاه پوششي روي بدن و زير لباس احرام براى حفظ طهارت لباس احرام پوشيده، و پس از آن لباس احرام را بپوشد و رو به قبله با گفتن تلبيه محرم شود. ولى مستحاضه اگر به تكليف مربوطه اش عمل كند، ضمن رعايت نكات فوق همچون ساير زنان ورود و احرامش در مسجد اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (620) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:06 pm

سؤال: گفتن تلبيه و تكرار آن براي زنان حائض و مستحاضه چه حكمي دارد؟

جواب: اشكالى نداشته، و گفتن تلبيه براى محرم شدن لازم است. [شمارة ثبت: (622) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:07 pm

سؤال: اگر خانمي پس از احرام فبل از طواف حائض شود وظيفه اش چيست؟ اگر مستحاضه باشد چطور؟

جواب: حايض اگر براى تأخير طواف و اعمال پس از آن تا پاك شدن فرصت داشته باشد، آنرا به تأخير انداخته و پس از پاك شدن انجام دهد، والاّ سعي را مقدم داشته، و طواف و نماز آنرا پس از پاك شدن انجام دهد. اما مستحاضه با رعايت وظيفه مربوطه و حفظ طهارت و اعتصام، طواف و نماز و سعى را مانند ساير زنان انجام مي دهد. [شمارة ثبت: (623) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:20 pm

سؤال: اگر زن در حين طواف حيض شود وظيفه اش چيست؟

جواب: طواف را قطع كرده و موضع آنرا بخاطر سپرده سپس تيمم كرده و از مسجد الحرام بيرون آيد، پس اگر براى تأخير طواف و و اعمال پس از آن تا پاك شدن فرصت داشته باشد، طواف و اعمال پس از آنرا به تأخير انداخته و پس از پاك شدن انجام دهد، والاّ سعي را مقدم داشته، و طواف و نماز آنرا پس از پاك شدن انجام دهد. و براى انجام طواف پس اگر قبل از انجام نصف طواف (يعني شوطهاى يك تا سه) حيض بر او عارض شده؛ پس طواف را از سر بگيرد، و اگر بعد از انجام نصف طواف (يعنى شوطهاى چهارم تا هفتم) حيض بر او عارض شده؛ پس از محلي كه قطع كرده تكميل نمايد تا هفت شوط كامل شود. [شمارة ثبت: (624) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:21 pm

سؤال: اگر زن بعد از طواف و قبل از نماز يا در حين نماز حائض شود وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر در حين نماز عارض شود نماز را قطع نمايد و اگر قبل از شروع نماز عارض شود نماز طواف را نخواند، و در هر حال تيمم كرده و فورا از مسجد الحرام بيرون آيد، پس اگر براى تأخير نماز طواف و اعمال پس از آن تا پاك شدن فرصت داشته باشد، آنرا به تأخير انداخته و پس از پاك شدن انجام دهد، والاّ سعي را مقدم داشته، و طواف و نماز آنرا پس از پاك شدن انجام دهد. [شمارة ثبت: (627) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:22 pm

سؤال: آيا زن حائض يا مستحاضه مي تواند در سعي صفا و مروه شركت كند؟

جواب: اگر براى تأخير آن تا پاك شدن فرصت داشته باشد، پس سعي را به تأخير انداخته و پس از پاك شدن انجام دهد، والاّ انجام آن پيش از پاك شدن اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (628) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:22 pm

سؤال: آيا غسل حيض مكفي از وضو براي طواف و نماز مي باشد؟

جواب: همه غسلها از وضو كفايت مي كنند؛ به ويژه اگر وى قبل از طواف و در هنگام غسل حيض قصد دخول مسجد الحرام و طواف پس از آنرا داشته، و غسل او نه تنها براى حيض بلكه براى اين اعمال نيز بوده است، البته انجام وضو پس از هر غسل نورٌ على نور مي باشد. [شمارة ثبت: (634) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:23 pm

سؤال: اگر زنى پس از عادت ده روزه اش پاك شود و پنج روز هم پاك بماند ولى پس از آن لكّه زرد رنگى ببيند و تا مدّت پنج روز ادامه داشته باشد، حكمش چيست؟ در صورتى كه روز ششم سياه رنگ شود تكليفش چيست؟

جواب: فرض مذكور مشمول حكم استحاضه است، و نظر به اينكه استحاضه اقسامى دارد كه احكام آن متفاوت است، با توجه اجمال سؤال، به ذكر اقسام آن و احكام آنها پرداخته مى شود: 1- استحاضه صغرى در صورتى است زردى ببيند، يا سرخى و خونى كه به اندازه اى نيست كه از پنبه طبيعى تجاوز كند، و اين فقط ناقض وضو است، و لذا پس از غسل حيض فقط براى هر نماز تجديد وضو مى نمايد. 2- ولى اگر سرخى يا خون بمقدارى است كه از پنبه طبيعى تجاوز كرده و به پارچه سرايت نمايد، ولى به قدرى نيست كه از آن سيلان نمايد آن را استحاضه وسطى گويند، و حكم آن هر روز يكبار غسل كردن است به اضافه تجديد وضو براى نماز هايى كه منفصل از آن غسل بجاى مى آورد، و بهتر است كه دو بار غسل كند يكبار قبل از نماز صبح براى اداى فريضه صبح و نماز را با آن بخواند و يك بار در آخر روز و نمازهاى ظهر و عصر را در آخر وقت آن متوالياً، و پس از آن بلا فاصله با دخول وقت مغرب، نماز مغرب و عشاء را پس از غروب با همان غسل يكجا بخواند، و در صورت علم به خروج چيزى بين نمازهاى متواليه براى بعدى تجديد وضو نمايد. 3- ولى اگر بمقدارى باشد كه از پارچه نيز سيلان نمايد استحاضه كبرى است، و تكليف او يكبار غسل كردن براى نماز صبح، و بار ديگر در بعد از ظهر براى نماز ظهر و عصر؛ كه با تأخير ظهر به قبل از وقت عصر و پس از آن نماز عصر در اوّل وقت عصر، و غسل ديگرى پس از مغرب در اواخر وقت مغرب، كه نماز مغرب را قبل از دخول وقت عشاء، و عشاء را در اوّل وقت آن با آن غسل بجاى آورد، و اين غسل ها مجزى از وضو است، مگر اينكه علم پيدا كند كه بين غسل و نماز يا نمازها چيزى از او خارج شده است، كه در اين صورت تجديد وضو مى نمايد و اين حكم در استحاضه كبرى براى كسى است كه نمازها را جمع نمايد، و الاّ در صورت تفريق نمازها بايد براى هر نماز غسل نمايد، و بر اساس حديث شريف وارد از معصوم (عليه السلام): زنى كه مواظبت بر رعايت تكليف مزبور نمايد خداوند به پاداش آن او را از علّت استحاضه شفا مى دهد. [شمارة ثبت: (836) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:24 pm

سؤال: هل النفاس يتحقق بالولادة فقط؟ أم يعتبر فيه مجرّد الولادة سواء كان المولود تامّ الخلقة أو لا كالسّقط ذا روحٍ او غير ذي روح، أو سقوط المضغة أو العلقة مثلاً؟

جواب: كلّ ما يسقط قبل إكمال ستّة أشهر من الحمل فدمه غير نفاس، و ما يسقط بعد إكمالها فدمه نفاس. [شمارة ثبت: (264) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:25 pm

سؤال: غسل نفاس را بايد چند روز پس از تولّد فرزند انجام داد؟ و آيا تعداد اين روزها به دختر يا پسر بودن نوزاد بستگي دارد يا خير؟ چنانچه بستگي دارد، بفرمائيد به چه صورت است؟

جواب: پس از پاك شدن از خون نفاس غسل نمايد. [شمارة ثبت: (95) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:26 pm

سؤال: زنى كه زايمان نموده است در صورتى كه خونريزى وى استمرار داشته باشد چه تكليفى دارد؟

جواب: در صورتى كه به اندازه عادت حيض خود يا عادت نفاس خود در زايمان هاى گذشته، يا به مقدار نفاس زنان خانواده خود از مادر، خواهر، خاله (در صورت اتّفاق عادت) باشد؛ آن مقدار را بحكم حيض عمل مى كند و پس از آن در صورت استمرار تا ده روز استظهار مى نمايد و بيش از ده روز اگر استمرار داشت آن را استحاضه قرار مى دهد، و احكام و لوازم آن (از تروك) را دارد، و در ايّام استظهار بحكم حيض عمل مى كند، مگر اينكه اوصاف استحاضه داشته باشد. [شمارة ثبت: (853) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:27 pm

سؤال: ماحكم طهارة النخط وهو سائل يحيط بالجنين في الرحم وإذا خرج حين الولادة أو قبلها مع الدم أو بدونه؟
جواب: طاهر إن لم يصاحب الدم، كما يتنجس بتلاقي النجاسة. [شمارة ثبت: (352) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:28 pm

سؤال: آيا زن در أيّام عادت مى تواند به زيارت حرم معصومين (عليهم السلام) مشرّف شود و در صورت جواز تا چه محدوده اى مى تواند داخل شود؟

جواب: روضه منوّره و اماكن متّصل به فضاى اطراف ضريح بطورى كه ضريح مطهّر بدون مانع زيارت مى شود از اماكن محذوره است، و ورود و يا مكث او در آنجا جايز نيست. [شمارة ثبت: (891) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكى ويژه بانوان

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 4:28 pm

سؤال: پيرزن نامحرمى كه بر حسب معمول از حدّ ازدواج او گذشته است اگر از باب محبّت واحساس فرزندى بخواهد نامحرمى را لمس كند يا ببوسد (در مثل سلام و احوالپرسى ) آيا بايد از اين عمل او مانع شد؟

جواب: حكم ترخيص در تسهيل حجاب اين طائفه از زنان، سريان به تماس و لمس نداشته، و بايد امتناع شود. [شمارة ثبت: (894) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاكى ويژه بانوان

پست  محتوى إعلاني


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 1 از 3 1, 2, 3  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد