پاكي وپاكيزگي

صفحه 2 از 3 الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 6:38 pm

سؤال: با توجه به تكليف موجود در مورد اجتناب از مسّ و لمس آهن، حكم وسائلي كه در منزل از آنها استفاده مى شود مثل چاقو، چرخ گوشت و پيچ درب قابلمه را بيان فرمائيد كه اشيائي مانند گوشت كه بواسطه آنها قطعه قطعه يا چرخ مى شوند چه حكمي دارند؟

جواب: در بيان معصوم (عليه السلام) وارد شده است كه پس از مسّ آهن دست به آب رسانده شود، ولذا اگر آهن روكش دار (از استيل يا رنگ يا غير آن) نباشد در صورت لمس بدن با آن، محل تماس به آب رسانيده مى شود، ولى آهن منجّس اشياء نمى باشد و ملاقي با آن حكم خود آن را ندارد، و صرفاً دستوري است كه شخص ملاقي با آن بايد رعايت كند، هرچند بطور كلي توصيه به اجتناب از آن و استفاده كمتر از آن شده است. [شمارة ثبت: (176) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 6:39 pm

سؤال: تنها اگر با دست خيس آهن را لمس كنيم لازم است كه دست را به آب برسانيم؟

جواب: فرقي ميان رساندن دست خشك و تر نمي باشد. [شمارة ثبت: (648) منبع: المسائل الشّيرازيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 6:40 pm

سؤال: در تطهير لباس و فرشى كه نجس شده بوسيله آب لوله كشى شهرى ، آيا بعد از رفع عين نجاست فشار دادن نيز لازم است.

جواب: آنچه قابل تعصير است به قدر ميسور اقدام شود. [شمارة ثبت: (889) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 6:41 pm

سؤال: با توجه به اشكال داشتن گوشت گاو و مرغ بازاري كه ذبحش صحيح نيست، وظيفه مكلّفى كه در يك محيط كارى يا دانشگاهى است كه همه افراد استفاده مى كنند و طبعاً با عده اى از آنها حشر و نشر نزديك دارد و حتى بعضى آنها هم اطاقى انسان هستند در زمينه نجاست و طهارت و مسائل مربوط به آن، وظيفه چيست؟

جواب: عموم مسلمين محكوم به طهارتند. [شمارة ثبت: (5) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 6:42 pm

سؤال: در صورتى كه نوزاد از شير مادر تغذّي كند، ادرارش از حيث طهارت و نجاست چه حكمي دارد؟ اگر همراه شير مادر، نوزاد مجبور به مصرف دارو يا غذاي كمكي شود، ادرارش چه حكمي دارد؟

جواب: در فرض اوّل يك بار آب ريختن كافى است، و در فرض دوم اگر نوزاد خوراك بخورد يكبار شستن لازم است، منظور از خوراكي كه موجب اختلاف حكم (طهارت و نجاست بول نوزاد مى شود) خوراك بچه هاي غير نوزاد به بالاست، والاّ مصرف آمپولهاي خوراكي يا داروهاي تقويتى موجب حكم بچه متغذي را داشتن نمى شود. [شمارة ثبت: (7) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:45 pm

سؤال: شير مادر از حيث طهارت و نجاست چه حكمي دارد؟

جواب: شير مادري كه مسلمان است پاك بوده؛ چه اينكه بچه پسر باشد يا دختر. و آنچه از حضرت أمير المؤمنين (منه السلام) وارد شده است كه: [لبن الجارية وبولها يغسل منه الثوب قبل ان تطعم]؛ عمل به آن ترك نشود. ولا يخفى كه: مراد از لبن جاريه، شيري است كه در سينه نوزاد دختر وجود دارد. [شمارة ثبت: (Cool منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:46 pm

سؤال: با توجّه به اشكال داشتن سوسيس و كالباس و گوشتهاى گاو و همچنين گوشتهاى مرغ موجود در بازار اينجا بخاطر مشكل ذبح، آيا از آنها بايد به عنوان نجاست دورى كرد و اگر دست يا لباس با آنها آغشته شد آيا بايد لباس را طاهر كرد؟ (مثلاً در غذاخورى عمومى مثل دانشگاه كه عموماً از اين گوشتها استفاده مى شود).

جواب: حكم مصرف لحومات غير مذكات با حكم نجاست و طهارت ملاقى با آنها مختلف است، و فقط در صورت علم به تلاقي با نجاست بايد اجتناب شود، و نيز حكم مصرف لحوماتى كه علم بعدم رعايت شرايط حليتش مى باشد، در مقام مصرف لزوم اجتناب است، مگر احتمال عدم تذكيه يا علم اجمالى به عدم تذكيه در مورد بعضى موارد آن بدهد، آن وقت به حكم سوق مسلمين اجتناب لازم نبوده، و مصرفش بلا اشكال است، و بهر حال حكم طهارت و نجاست و تنجس ملاقى با لحومات مختلف است با حكم مصرف آن، و در اين جهت فقط اجتناب از مواردى كه علم به عدم تذكيه و نجاستش قطعاً دارد لازم است؛ و ملاقى آن متنجس است، ولى بصرف اينكه علم به عدم رعايت شرايط در ذبح پيدا كرده (و بالتَّبَع از آن در مقام مصرف اجتناب مى كند تا اينكه شرائطش احراز شود) موجب اين نمى شود كه ملاقى هر خوراك يا گوشت گاو و مرغى كه را برخورد مي كند نجس بداند، چه بسا اتفاقاً اين گوشت واقعاً مشكلى در ذبح نداشته باشد، بله در صورت قطع به مورد خاص از نظر طهارت و نجاست؛ حكم آن معلوم است، كه بايد اجتناب شود و ملاقى به آن هم متنجس است. [شمارة ثبت: (9) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:47 pm

سؤال: اگر فرش يا موكت در اتاق استفاده شود و نجس شود و فرش يا موكت به صورتى باشد كه قابل انتقال به جايى كه بتوان آن را به راحتى آب كشيد، نباشد الف: با آب قليل چگونه مى توان آن را پاك نمود؟ ب: با آب متّصل چگونه مى توان آن را پاك نمود؟.

جواب: پس از ازاله عين نجاست و ريختن آب به روى موضع مذكور و جمع نمودن غساله مى توان آن را تطهير نمود، ولي در آب كثير و منجمله كرّ و متّصل به كرّ دفعات تطهير لازم نبوده و به يكبار هم موضع طاهر مى شود. [شمارة ثبت: (4) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:47 pm

سؤال: آيا ماشينهاى لباسشويى كه لباس را سه مرتبه مى شويند اگر نجاست به لباس باشد همچنين اگر لباس نجس باشد آنرا پاك مى كند يا نه؟

جواب: ماشين هاى لباسشوئى كه برنامه شستشوي آن زايل كننده عين نجاست بوده، و در مرحله آب كشى اتصال دستگاه به آب بسيار (مانند آب شهر وآب كر) بر قرار است، و متصلاً آبكشى مى نمايد مطلقاً مطهر است، و نيز اين گونه ماشينها اگر با لوله خارجى در آن هنگام متصل باشد به آب شهر كذلك مطهر است، واين در صورتى است كه علم به زوال عين نجاست قبل از مرحله آبكشى ماشين داشته باشد، و يا پس از ازاله عين نجاست آن را در ماشين بياندازد، كه در همه اين وجوه مطهر است. [شمارة ثبت: (214) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:48 pm

سؤال: بعضي انواع پودرها و بعضي مواد پاك كننده كه اخيراً جانشين آب شده و در خشكشوئي‎ها بكار مى رود، آيا پاك كننده نجاسات مى باشند؟

جواب: تطهير نجس غالباً بوسيله آب عملي است، و در مواردي كه صرفا ازاله عين نجاست مطرح است؛ پودرهاي مذكور در صورت داشتن چنين خاصيتى ، اثر مترتب بر زوال عين نجاست را موجب مى شوند.[شمارة ثبت: (234) منبع: المسائل الحائريّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:48 pm

سؤال: در صورتى كه به پارچه و مانند آن كه نجس شده است رنگ روغنى بپاشد اگر اين پارچه را آب بكشند پاك مى شود يا بايد ابتداءً رنگ روغنى برطرف شده آنگاه پارچه تطهير گردد؟

جواب: در صورتى كه قسمت متنجّس از پارچه به نحوى مستور و پوشيده از رنگ شود كه موجب حفظ نجاست و عدم ازاله و تطهير آن قسمت شود؛ در اين صورت به نجاست خود باقى است، و نيز در صورتى كه رنگ پاشيده شده، به قدرى باشد كه غالب باشد بر نجاست آن قسمت از پارچه، و يا عين نجاست از آن قسمت زائل شده باشد و در مجموع موجب تنجّس رنگ نشده باشد، لذا استعمال اين پارچه موجب تنجّس نبوده و به حكم چيزى است كه ظاهرش طاهر وباطنش نجس است، و با آب كشيدن آن ظاهر قسمتهاي رنگ شده پاك شده ولي باطنش پاك نمي شود. [شمارة ثبت: (904) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:49 pm

سؤال: اگر چيزى نجس شد و نمى شود و يا نمى خواهيم همه آن را تطهير كنيم آيا مى توان بخشى از آن را تطهير كرد؟ مثلا اگر دست تا آرنج نجس شده، فقط تا مچ را تطهير كنند؛ يا حتما بايد همه آن تطهير شود؟

جواب: در غير عبادت مانعي ندارد تأخير در تطهير متنجس بعضا يا كلا. [شمارة ثبت: (1022) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:49 pm

سؤال: أقل آب براى استنجاى از بول چه مقدار مى باشد؟
جواب: به مقدار لازم براى دو بار شستن موضع تنجس پس از ازاله عين نجاست. [شمارة ثبت: (1057) منبع: المسائل الخراسانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:50 pm

سؤال: سطحي هايي كه مانند سطح سيماني مي باشد اگر به صورتي نجس شود كه نجاست به داخل آن نفوذ كند به چه صورت تطهير مي شود؟

جواب: پس از ازاله عين نجاست و با آب شستن موضع تنجس پاك مي شود. [شمارة ثبت: (664) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:50 pm

سؤال: اگر سطح سيماني تازه درست شده باشد و هنوز نرم باشد و دچار نجاست بشود چگونه تطهير مي شود؟

جواب: پس از ازاله عين نجاست با ريختن آب پاك مي شود. [شمارة ثبت: (665) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:51 pm

سؤال: عمدتا لباس نظاميان منقّش به آرم الله مى باشد آيا مى شود آن را در ماشين لباسشوئى به همراه لباسهاى ديگر كه احتياطى مى باشند شست؟ توالت رفتن با اين لباس چه حكمى دارد؟

جواب: نجس كردن اسماء متبرّكه جايز نيست. [شمارة ثبت: (162) منبع: المسائل القمّيّة]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:52 pm

سؤال: استفاده از كرم ها يا روغن هايي كه از حيوانات حرام گوشت به فرض ميگو يا ماهيان بدون فلس تهيه مي شود چه حكمي دارد؟

جواب: حلال گوشت نبودن مستلزم پاك نبودن نيست، لذا مصرف محصولات دريايي صحيح صيد شده؛ بنحو مذكور اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (660) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:52 pm

سؤال: ما حكم رمي الجرائد والمجلات في مكان الاوساخ علما أنها تحتوي على أسماء الله وعلى الآيات القرآنية الكريمة؟

جواب: لا يجوز ذلك. [شمارة ثبت: (466) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:53 pm

سؤال: به دست كردن انگشترى كه اسامى معصومين (عليهم السلام) بر روى ركاب آن حكّ شده و به صورت برجسته نيست از جهت تماس بدن به آن در غير حال طهارت چه حكمى دارد؟ به همراه داشتن اينگونه انگشتر هنگام رفتن به بيت الخلاء چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه تماس با بدن غير طاهر نداشته باشد و استعمال آن موجب هتك حرمت نباشد مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (905) منبع: مخطوط]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:53 pm

سؤال: إذا كنت مبتلي بمزاولة شخص ما بالرطوبة ولا أعرف كونه مسلما أو كافرا نجسا هل يجب علي أن أسأله أم ما الحكم؟

جواب: ليس عليك السؤال في الفرض، بل تبني على طهارة ما مسك اذا لم يعلم بنجاسة من مسك منه. [شمارة ثبت: (355) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:53 pm

سؤال: ما هو تكليف من يتردد للتجارة أو الدارسة إلى الدول غير الاسلامية كأوروبا مثلا علما إلى حياتهم اليومية لاتكاد تخلو من المماسة بالرطوبة المسرية خصوصا لدى الطبيب أو الحلاق أو المكوى وفي حالة هطول المطر وغيرها مما يصعب إحصاؤها؟

جواب: المذكور في الفرض ممن يدّعي متابعة الأنبياء السابقين (عليهم السلام) مالم يعلم بكونه حربيّا و معاديا للإسلام وأهل الإيمان، ومباشرته بالنجاسات؛ فهو محكوم بالطهارة، وتشمل أكثر الموارد ومنها المفروض غالبا. [شمارة ثبت: (390) منبع: المسائل الغروية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:54 pm

سؤال: نظر به تزايد واردات از كشور هند و افزايش معاملات و ارتباط با هندوان، حكم ايشان از نظر طهارت و نجاست و ذبيحه و منتوجات حيوانى و انجام معاملات چگونه مي باشد، با توجه به وفور مسلمانان در هند آيا حكم بازار مسلمين را بر كالاهاى هندى مي توان بار نمود؟

جواب: كشور هند به سرزمين فرق و طوايف معروف بوده، و از اين ميان هندو مذهبان اكثريت جمعيت را دارا هستند، كه اينها غالبا در زمره مشركين محسوب مي شوند، و متأسفانه بوسيله أيادى انگليس و صهيونيستهاى يهودى در اين قرن أخير عمده ايشان را به دشمن سر سخت و محارب يا اسلام و مسلمين تبديل كرده اند، به طورى كه رسما با اعلام صريح و سعي شديد و وحشيانه بر اجبار مسلمانان به بازگشت از اسلام به هندو را دارند! و حتى مكررا اقدام به كشتار و سوزاندن دسته جمعى مسلمانان با تمامى خانه وسرمايه شان نموده اند، لذا با اين وصف حكم مشرك حربي را دارند، مگر كسانى از ايشان را كه احراز شود حربي نبوده و از شيوه حربيان بيزارند، البته قليلى از هندوان هستند كه از بقاياى پيروان انبياى الهى در گذشته بشمار مي آيند؛ هر چند كه مبتلا به تحريفات شده اند، پس در صورت عدم آلودگيشان به دشمنى با اسلام و اهل ايمان؛ چه بسا (از نظر احكام مورد سؤال) بحكم اهل كتاب و ملحق به ايشان باشند. لازم به ذكر است كه هر چند جمعيت مسلمانان هند را بيش از يكصد و پنجاه مليون تخمين مي زنند ولى نسبت به كل جمعيت هند حدود عُشر آن بحساب مي آيد، و لذا نمي توان بازار هند را سوق مسلمين دانست مگر اينكه به محصولات و منتوجات مسلمانان هند يا مناطقى كه اينها (در جمعيت و تهيه محصولات) غالبند محدود بدانيم، پس با غير ايشان و آنانى كه حربي نيستند؛ معامله نشود و از محصولات غير ايشان تهيه نشود؛ مگر در اضطرار قطعى ، البته تجار مؤمن مي توانند با بررسي طرفهاى تجارى ضمن اجتناب از معامله با شركتهاى حربي اقدام به داد وستد با شركتهاى مسلمان نموده و كالاهاى با منشأ و روش تهيه صحيح را كه توليد خود ايشان است استيراد نموده و در مقابل كالاهاى مرغوب در هند را از طريق ايشان بدانجا صادر و توزيع نمايند. [شمارة ثبت: (528) منبع: المسائل المغربية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:54 pm

سؤال: آيا فقط كفار و مشركين حربي و نواصب ناپاك هستند؟ كافران و مشركان يا بي دينان و لا مذهبان اگر حربي نباشند چه حكمى دارند؟

جواب: فقط يهود و نصارى و مجوس و صابئين و پيروان انبياى گذشته (عليهم السلام) (در صورت احراز تبعيت وعقيده شان) به شرط اجتناب از ارجاس و عدم دشمنى با اسلام و اهل ايمان، محكوم به طهارت هستند، و بقيه كفار و نيز لا مذهبان و دهريان و طبيعيان حتى اگر حربي نباشند پاك نيستند، البته حكمشان در باب جواز معامله و تجارت و ارتباط صحيح با حربيان مختلف است كه روابط مذكوره با آنها جايز و با حربيان جايز نيست، و اين تكليف حال اختيار است، اما در حال اضطرار حكم به قدر ضرورت و برحسب آن متفاوت است. [شمارة ثبت: (529) منبع: المسائل المغربية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:55 pm

سؤال: ارتباط با افراد مسلمان ولى فاسق؛ كه مشروبات الكلي مصرف مي كنند چگونه بايد باشد؟ و در صورت تماس بدني (دست خيس) با آنها؛ آيا طرف مقابل نجس مي شود؟

جواب: اگر متجاهر به آن عمل خلاف بوده؛ كلاّ از ارتباط با وى پرهيز كنند، و در مورد اضطرار به ارتباط؛ اگر بدانند كه مصرف كرده، و دست او هم آلوده شده است؛ پس تا علم به تطهير آن حاصل نشده اجتناب نموده، و الاّ پس از تماس؛ موضع ملاقات را تطهير كنند. [شمارة ثبت: (596) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

پاكي وپاكيزگي

پست  najm150 في الثلاثاء مايو 12, 2009 8:56 pm

سؤال: آيا مجوس از نظر حكم طهارت و نجاست و ذبيحه و معاملات به حكم اهل كتاب مي باشند؟

جواب: حكم أهل كتاب را دارند؛ مگر در صورت دشمنى با دين اسلام و أهل ايمان؛ كه حكم كافر حربى را پيدا خواهند كرد. [شمارة ثبت: (995) منبع: المسائل الإصفهانية]

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاكي وپاكيزگي

پست  محتوى إعلاني


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 2 از 3 الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد