پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  najm150 في السبت مايو 09, 2009 12:58 pm

پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:39 pm

سؤال:
آيا روش و ملاكى كلى ولو اجمالى ، براى تشخيص خوردنيهاى حلال از غير حلال وجود دارد؟

جواب:
در كلام وحي حق تعالى امر فرموده است كه: فلينظر الإنسان الى طعامه (آدمي بايد خوراك خود را ببيند و با تأمل آنرا بشناسد) و براى توفيق كامل عمل در اين رابطه، بعد از تضرع و دعا به ساحت كرم ربوبي براى نيل به رزق حلال و طيب، بايد مراحل زير را (ولو بطوركلى و اجمال) ملاحظه نمايد:
1- ابتدا خبايث و محذورات را بشناسد: اجزاى انساني، مردار و بحكم آن؛ غير مذكى ، و اجزاى حرام حيوان حلال گوشت، و اجزاى حيوانات نجس العين و نيز حرام گوشت، و مسكرات، و قاذورات، مواد مضر قطعي شيميايي يا معدنى.
2- سپس روشهاى ساخت و استحصال مواد خوراكي و دارويي و بهداشتي را بررسي كند: كه كدام مشتمل بر نجس يا حرام يا مضر يا موجب حصول آن مي گردد.
3- آنگاه بررسي كند كه فرآورده مورد نظر؛ چه از جهت ماده اوليه يا مراحل استحصال؛ مشتمل بر آن موارد محذور نبوده و نشده باشد. [شمارة ثبت: (542) منبع: المسائل المشرقية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:39 pm

سؤال:
ذبح كننده حيوان خود چه شرايطي بايد داشته باشد؟

جواب:
اهميت و نقش عقيده و حال وعمل و نيّت ذابح و كيفيت ذبح او در ذبيحه، به حدّى است كه حتى حضرات معصومين (عليهم السلام) خودشان شخصا در موارد مهمّه؛ تصدّي ذبح مي كرده اند، و در تعليمات و هدايتهاى حضرات (عليهم السلام) بر اين جهت بسيار تأكيد شده، و (در غير موارد اضطرار) از تساهل در رعايت شرايط بهتر پرهيز گرديده است، و اين سنتى است كه پيوسته در ميان انبياء و اوصياى گذشته جاري بوده؛ بطورى كه حتى در باقيمانده بعضى از پيروان سابق انبياى گذشته؛ امر ذبح عموم مردمشان را فقط روحانيان و آگاهان به دين متصدى مي شده و هنوز مي شوند، فلذا با توجه به اهميت موضوع؛ ذابح بايد علم و قدرت بر ذبح صحيح داشته؛ و خود اهل معرفت باشد. البته در صورت اضطرار؛ ذبح عموم مسلمين مجزى است، و ازين روست كه بايد از ذبيحه كافران، و نيز ناصبيان (يعنى دشمن مذهب حق) و نيز جبريان (كه معتقدند خدا بنده را مجبور به معصيت مي كند و يا تكليف مالايطاق به بنده اش مي كند) و مشبّهان (معتقد به تشبيه و تجسيم در حقتعالى هستند) و حروريان (كه همان خوارج نهروانند و امروزه بقاياى ايشان را اباظيه گويند) و آنانكه ذبيحه شيعه را حلال نمى دانند (كه مولا (عليه السلام) عتاب فرمودند: چطور شما حلال مي دانيد ذبيحه آنهايي را كه ذبيحه شما را حلال نمي دانند) مانند وهابيان (ولو اظهار اسلام كنند) پرهيز كرد، البته در تقيه يا اضطرار؛ مصرف ذبيحه هر اظهار اسلام كننده كه صحيح ذبح نمايد جايز است. [شمارة ثبت: (670) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:40 pm

سؤال:
قبل از ذبح حيوانات مختلف اعم از شتر، گوسفند، خروس، و غير آن هر كدام به صورت مجزا چه شرايطي به جهت آماده بودن براي ذبح بايستي برايشان ايجاد شود؟

جواب:
حيوان را آب دهند؛ و با آن به عنف برخورد نكرده بلكه با ملاطفت آنرا بسوى قبله بخوابانند، و ايستاده ذبح نشود مگر شتر (كه در حال ايستاده و روى به قبله از سمت راست آنرا نحر مي كنند؛ يعنى با وسيله ذبح در گودى بين گردن و سينه اش فرو مي كنند)، و عمل ذبح يا نحر را با وسيله مناسب و تيز شده به نحوى سريع انجام دهند كه حيوان فورا راحت شود. [شمارة ثبت: (678) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:40 pm

سؤال:
براي ذبح حيوانات چه آدابي بايد رعايت شود؟

جواب:
مراعات شرايط لازم و مستحب و مكروه سابق الذكر؛ و نيز ضعيف نكردن علايم نشاط و حيات در ذبيحه پيش از ذبح (مانند شوك برقي يا استعمال ماده بي حس كننده)، و انجام ذبح با وسيله بسيار تيز؛ و توسط شخص ماهر و سريع، و امكان تقلاى كافي ذبيحه پس از ذبح، و تا ذبيحه بي جان نشده گردنش را نشكند و سرش را قطع نكند و نيز آنرا سلاخى نكند. و پس از ذبح اجزاى حرام و آنچه كه مصرف آن جايز نيست را يكباره از تمام لاشه ذبيحه جدا كند، و خونهاى بيرون آمده در ذبح و نيز اجزاى ملاقي با آنرا بشويد. [شمارة ثبت: (677) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:41 pm

سؤال:
براي ذبح حيوانات چه اذكاري بايد گفته شود؟

جواب:
بردن نام خدا مجزي است چه بصورت تسميه (بسم الله...) يا تكبير (الله اكبر) يا تسبيح (سبحان الله) يا تحميد (الحمد لله) يا مجموع آنها باشد، و خواندن ذكر شريف صلوات و آنچه از ادعيه و اذكار در باب قرباني يا عقيقه وارد شده نيز خوب است. [شمارة ثبت: (671) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:42 pm

سؤال:
ملاك اصلي در وسيله ذبح، آهن بودن است؟ يا مهم: حِدّت و تيزى و برّندگى آن است؟ و لو از فلزات ديگر باشد، مثل تيغ هائى كه از آلياژهاى آلمينيوم، پروفيل، فولاد و مانند آن ساخته شده است؟

جواب:
وسيله ذبح بايد سواى تيزي و برّندگى و استقامت و استحكام لازم براى ذبح؛ جنسا نيز از آهن آلات بشمار آيد؛ و از اين قبيل است محصولاتي كه از آهن تهيه شده و در هنگام ساختشان؛ با مخلوط كردن جزئي بعض عناصر يا فلزات ديگر بدست آمده، ولى خواص عمده اوليه آهن را دارا هستند، مانند فولاد و استيل و چدن كه در حكم آهن هستند، أمّا در صورتى كه وسيله برنده اى از ساير فلزات مانند آلومنيوم يا اشياى سخت مانند سنگ تهيه شود، نمى توان از آن در ذبح (شرعى موجب تزكيه و حلّيت ذبيحه) استفاده نمود، مگر در مورد اضطرار و عدم دستيابي به وسيله ذبحى از جنس آهن آلات؛ كه در اين صورت صرف داشتن برّندگي و سختى لازم براى ذبح كافى است. [شمارة ثبت: (1056) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:42 pm

سؤال:
هل يجوز الذبح بسكين الاستيل المتعارفة؟ وإذا كان ذلك جائزا؛ فهل ذلك لكون الاستيل قسما من الحديد؟

جواب:
نعم هو معدود من الحديد ولا مانع من الذبح به. [شمارة ثبت: (456) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:43 pm

سؤال:
براي ذبح گاو از شوك برقي استفاده مى شود؛ و گاهي ولتاژ برق به حدي زياد است كه حيوان كاملاً بى حس مى شود؛ آيا ذبح در اين حال خوردن آن را جايز مي كند؟

جواب:
حكم ميته را دارد. [شمارة ثبت: (341) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:43 pm

سؤال:
گاهي از طريق سازمان، گوشت گاو و گوسفند مشكوك الذبح و يا مرغ مى دهند كه سهميه و جيره توست و چاره اي غير از گرفتن آن نداري، اهدا كردن آنها به كساني كه مصرف مى كنند و يا فروختن آنها چه حكمي دارد؟

جواب:
در صورتي كه گوشتهاي مزبور؛ محصول كشتار كشورهاي مسلمان نشين و بازار مسلمين باشد مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (224) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:44 pm

سؤال:
بي حس كردن حيوانات توسط دستگاه يا هر وسيله ديگر قبل از ذبح چه حكمي دارد؟

جواب:
اگر به قدرى باشد كه ذبيحه حركتى پس از آن نداشته باشد؛ تذكيه واقع نشده و مصرف آن حلال نيست، ولى اگر به قدر كمى بوده كه كنترل ذبيحه ميسر باشد، ضمن اينكه پس از ذبح؛ حيوان حركتى ولو به يكى از اعضا داشته باشد؛ اشكالى نداشته و تذكيه واقع مي گردد. البته ضعيف نكردن علايم نشاط و حيات در ذبيحه پيش از ذبح؛ هر چه بيشتر رعايت شود بهتر است. [شمارة ثبت: (672) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:44 pm

سؤال:
سر بريدن حيوانات با دستگاههايي كه اخيراً متداول شده چه حكمي دارد؟

جواب:
اگر مانع تطبيق احكام شرعيه وارده در ذبح نباشد اشكالى ندارد و الا اجتناب شود. [شمارة ثبت: (673) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:45 pm

سؤال:
گفتن بسم الله؛ توسط نوار در هنگام ذبح چه حكمي دارد؟ آيا ذبح صحيح است؟

جواب:
اگر گوينده نوار؛ شخص ذابح؛ يا كسي كه دستگاه ذبح (شرعي) را روشن مي كند بوده و واجد شرايط ذبح هم باشد؛ اشكالى ندارد، و چه بسا صحيح باشد از هر گوينده اى كه صلاحيت ذبح را داشته باشد. [شمارة ثبت: (674) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:45 pm

سؤال:
ژامبون بوقلمون كه اكنون در بازار ايران عرضه مي شود؛ آيا حلال است و مي توان مصرف كرد؟

جواب:
آنچه در بازار مسلمين عرضه مي شود محكوم به حليت بوده مگر آنكه علم به خلاف آن حاصل شود. [شمارة ثبت: (694) منبع: المسائل الأندلسيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:46 pm

سؤال:
خوردن گوشتهائي كه از خارجه وارد ايران مى شود همچنين خوردن سوسيس و كالباسهايي كه از خارجه وارد ايران مى شود چگونه است؟

جواب:
بدون احراز تزكيه؛ خوردن آن مورد اشكال است، فلذا اجتناب شود. [شمارة ثبت: (338) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:46 pm

سؤال:
ذبح حيوانات در چه وقتي اعم سال، ماه، هفته، روز، خوب است صورت بگيرد؟

جواب:
از ذبح در شب تا طلوع فجر هر روز، و از ذبح و صيد در روز جمعه تا پس از اداى فريضه جمعه حتى الإمكان پرهيز شود مگر در ضرورت. [شمارة ثبت: (675) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:47 pm

سؤال:
آيا خود انسان مي تواند حيواني كه پرورش داده است را ذبح نمايد؟

جواب:
شايسته نيست انسان حيواني را كه بدست خود پرورش داده؛ بدست خود ذبح نمايد، بلكه اين موارد را به ديگرى محول نمايد، كما اينكه در خانه يا مكاني كه پرورش يافته؛ و يا مقابل هم جنس آن ذبح نشود. [شمارة ثبت: (676) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:47 pm

سؤال:
خوردن كداميك از اعضاء حيوانات حلال گوشت؛ خصوصاً گوسفند حرام مي باشد؟

جواب:
از خوردن اين قسمتها در ذبايح مانند شتر و گاو و گوسفند اجتناب شود: اجزاء و آلات تناسل و توالد، و نيز مثانه و كثافات داخل شكم و خون و طحال و رگهاي بزرگ و كيسه صفراء و غده ها (از جمله آنچه بعضا در مغز پيدا شود)، و نيز نخاع و عصبهاي بزرگ (كه نگهدارنده عضلات است مانند زردپي) و نيز سياهي چشم و مو و شاخ و سم و استخوان و پوست بيروني حيوان. [شمارة ثبت: (1014) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:48 pm

سؤال:
آيا مصرف گوشت گوساله اى كه ذبح شرعي شده باشد كراهت دارد؟

جواب:
اشكالى ندارد؛ در قرآن كريم ياد شده است كه: حضرت ابراهيم (عليه السلام) از ميهمانانشان با گوساله بريان پذيرايي نمودند. [شمارة ثبت: (778) منبع: المسائل المشرقية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:48 pm

سؤال:
خوردن چه قسم از ماهي ها جايز مي باشد؟

جواب:
1- آنكه در جانورشناسي از دسته ماهيان باشد نه هر آبزيى ؛ مانند كوسه و ميگو و خرچنگ و صدف نباشد.
2- از دسته ماهيان سمي نباشد، و ملحق به اينهاست آنهاييكه در اثر پرورش غير طبيعي يا آلودگي آب به نظر متخصصين صلاحيت مصرف نداشته باشند.
3- از جنس مسوخ (مانند انواع جنس كوسه؛ مارماهي؛ جرّيّ؛ زمّار؛ و زمّير) نباشد.
4- ساختار آن ماهي فلس دار بوده؛ ولو كم و در بعض نواحي آن داشته باشد؛ و يا در نتيجه تقلاى زياد در صيد بريزد. البته نه اينكه هر پوشش زبر يا سختى را پولك بنامند، و ماهي داراي شكل فلس زير بوست صاف و بدون فلس جزو ماهي فلس دار محسوب نمي شود، البته اكر بر روي بوست فلس داشته ولى خزه و لجن آب روي آنرا بوشانده باشد؛ اشكالي ندارد.
5- بيرون از آب بميرد، و اين جهت را يا به مباشرت و علم خود يا صياد مسلمانى كه گواهى بر آن مي دهد معلوم مي كند ولى اعتماد بر گواهى كافر يا كسى كه قول او مقبول نيست نمي شود، مگر اينكه از قراين ديگر بدان علم پيدا كند، مانند اينكه بداند صيد بوسيله و روشى بوده كه موجب مردن در آب نبوده و بيرون آب اتفاق افتاده است. [شمارة ثبت: (668) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:49 pm

سؤال:
گوشت ماهى در چه صورت حلال مى باشد؟ آيا داشتن يا نداشتن فلس يا استخوان درحكم آن تأثير دارد؟

جواب:
از ماهى كه فلس ندارد پرهيز شود، و استخوان داشتن يا نداشتن دخالتى در حكم حليت آن ندارد، ودر شناختن معناى فلس و پولك به تفسيري كه نزد شرع و عرف تا كنون متداول بوده است مراجعه شود نه اصطلاح علمي جديد در اين باب، و مراد شرع از فلس يا پولك داشتن ماهى، خصوصيت پوست آن ماهى است، نه اينكه قطعه يا قسمتى از آن به اسم فلس نامگذارى شود، البته ربز بودن يا درشت بودن در فلس شرط نيست، و چه بسا فلس بسيار ريز و نرم كه در نظر بدوى پوست بدون فلس بنظر برسد؛ ولى با دقت يا خراش پوست فلس دار بودن آن مسلم مى شود، كه اينها نيز ماهى فلس دار محسوب مي شود، و شايسته ذكر است كه مراد از فلس نرم به نحوى است كه محسوس با حسّ عادّى باشد، و الاّ به صرف اينكه پوست نوعى ماهى زير دستگاه (بزرگ نما) يا با اجهزه دقيقه معلوم شود كه پوست آن مثلا فلس دارد و يا لايه لايه روى هم قرار گرفته؛ و بدين حساب تعبير به فلس بشود، اين موارد ديگر مشمول حكم ماهى فلس دار نمى باشد. [شمارة ثبت: (210) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:49 pm

سؤال:
صيد ماهي به جهت تفريح چه حكمي دارد؟

جواب:
اگر مورد مصرف واقع مي شود اشكالى ندارد، ولى در صورتي كه منجر به اسراف بشود اجتناب شود. [شمارة ثبت: (666) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:50 pm

سؤال:
ماهي كه به جهت تفريح صيد شده خوردنش چه حكمي دارد؟

جواب:
اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (667) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:51 pm

سؤال:
ديدگاه حضرتعالى در مورد ميگو از حيث حلال يا حرام بودن چه مى باشد؟

جواب:
ميگو از نظر دسته بندى جانورشناسى در زمره خرچنگ سانان مى باشد و شكل خارجى آن هم مؤيد همين است، فلذا اصلاً جزء ماهى ها بحساب نمى آيد تا فلس دار بودن يا نبودن آن بحث شود، بنابر اين خوردن آن مباح نيست و از آن اجتناب شود. [شمارة ثبت: (213) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 6:51 pm

سؤال:
نظر حضرتعالى در مورد كنسروهايى كه از گوشتهاى ماهى تهيّه مى گردد كه از ماهيهاى چند سانتيمترى كه بدون پاك نمودن آنها وفقط قطع كردن سر و دم آنها تهيّه مى گردد را بيان فرمائيد.

جواب:
اگر از نوع حلال گوشت (فَلس دار) باشند اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (878) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پست  محتوى إعلاني


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد