نافرماني حق

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

نافرماني حق

پست  najm150 في السبت مايو 09, 2009 12:56 pm

نافرماني حق

najm150

تعداد پستها : 381
Join date : 2009-05-08

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:36 am

سؤال:
نظر شما راجع به كساني كه سحر و جادو را باطل مي كنند و سر كتاب باز مي كنند چيست؟ آيا كار اين ها مورد قبول است؟ آيا انسان ممكن است جن داشته باشد؟ بعضي از افراد هستند كه با بردن نام فردي و نام مادرش از يك سري خصوصيات فردي آن شخص خبر مي دهند؛ و سحر و جادو باطل ميكنند نظرتان در مورد اين افراد چيست؟

جواب:
اصل وجود جنّ و امكان سحر و جادو واقعيت داشته و ابتلاي به آنها و جن زدگي امرى ممكن است، ولى اِعمال سحر و تصرفاتي اين چنين حرام؛ و مرتكب آن به حكم كافر بوده؛ و مورد لعنت الهى گرديده؛ و معذب در جهنم خواهد بود، البته نوع غالب آنچه امروزه در اذهان و السنه عامه شايع است كه منسوب به سحر و جادو بوده؛ واقعيت نداشته، و صرفا وسيله سودجويي از افراد ناآگاه مي باشد.
روي آوردن به موارد مذكور؛ بهانه اى براى گريز از تلاش و كوشش در راه نيل به موفقيتهاى فردي و اجتماعي؛ يا وسيله اى براى توجيه اشتباهات شخصي كه موجب ناكاميهايش گرديده است.
در صورت در معرض قرار گرفتن شخص مؤمن با سحر واقعي؛ مي تواند با پناه بردن به حق تعالى (از شر شياطين جن و انس) و مواظبت بر طهارت و نظافت و استغفار و تعويذ به قرآن شريف از جمله آيت الكرسي و معوذتين (سوره فلق و ناس) دفع هر گونه خطر يا ضرر بنمايد.
مؤمن اهل معرفت و عمل صالح؛ نه خودش به موارد مذكور مشغول مي شود؛ و نه ديگران را به جستجو و گفتگوى درباره آنها مشغول مي نمايد.[شمارة ثبت: (1222) منبع: المسائل الهندية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:37 am

سؤال:
نظر شما در باره شطرنج چيست؟

جواب:
سيره عملي حضرات معصومين (عليهم السلام) بر اجتناب و مذمت از شطرنج و ساير آلات قمار و لغو و لهو (ولو بدون برد و باخت) بوده، و پيروانشان را به همين امر تعليم و توصيه مي نموده اند، و عدم التزام بدان را از مشخصه هاي أهل غفلت و بيگانه و منحرف از حق؛ مي دانسته اند، و بعد از اين نظر اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام)، (كه در كتب حديث و كلام خازنان وحي (عليهم السلام) مفصّلاً و مشروحاً آمده است) جاى نظر كسى وجود ندارد، فماذا بعد الحقّ الاّ الضّلال؟ [شمارة ثبت: (136) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:38 am

سؤال:
ربما يفتى بتحليل أو جواز لعب الشطرنج، فنرجو إيضاحا حول مسألة مهمة وهي أنكم تعتبرونها من الكبائر بينما البعض جوزها؟

جواب:
لم يقل أحد بحلية لعب الشطرنج بقول مطلق، وإنما الكلام فيما إذا لعب به لا مع المراهنة؛ بل لترويح النفس مثلا. وأما عندنا: الحرمة مطلقا؛ ولو من دون رهان، وذلك لصريح النص الوارد عن المعصوم عليه السلام. [شمارة ثبت: (452) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:38 am

سؤال:
تكون لعبة تسمى الدومنا؛ وهي عبارة عن مربعات ترسم على قطعة خشبية أو غيرها، وكل من اللاعبين يحمل بيده عددا من هذه القطع الخشبية، ثم تبدأ اللعبة؛ فمن يحصل على أكبر عدد من القطع؛ يكون هو الرابح، فهل هذه اللعبة حلال أم لا؟

جواب:
يحرم ولا يجوز اذا كان مع الرهان مطلقا؛ و أما بدونه فيكون من مصاديق اللهو فلا يجوز على البالغ العاقل، وأما غير البالغ أو السفيه فلا بأس. [شمارة ثبت: (453) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:39 am

سؤال:
بازي نرد و همچنين بازي بيليارد چه حكمي دارند؟

جواب:
اولى مطلقا حرام است و دومي در صورتي كه برد و باخت در آن باشد حرام، و در غير آن براى نابالغ اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (772) منبع: الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:39 am

سؤال:
ما حكم اللعب بألعاب الكترونية تظهر على التلفاز بواسطة جهاز يسمى: الأتاري؛ ويلعب بها بواسطة أزرار وهي للتسلية؟

جواب:
إذا عدت من آلات القمار عرفا، أو إذا كان معها رهان، أو كان فيها أضرارا جسمية أو روحية، أو أخطارا في عقيدتهم وأخلاقهم؛ فلا يجوز ذلك للجميع، وأما في صورة خلّوها عن جميع ذلك؛ فلا مانع منه للصبيان، وأما المكلفين فيجتنبون عنه بجهة اللغو و اللهو. [شمارة ثبت: (451) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:40 am

سؤال:
ما حكم لعب الكرة والمباريات؟

جواب:
يكون من مصاديق اللهو فلا يجوز على البالغ العاقل، وأما غير البالغ أو السفيه فإذا لم يكن فيها مراهنة وأخذ رهان فلا بأس. [شمارة ثبت: (464) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:40 am

سؤال:
ما حكم من يطلب إجازة مرضية من طبيب لتغيبه عن العمل مع كونه غير مريض؟ وما حكم الطبيب المانح للاجازة؟
جواب:
لا يجوز الكذب، ويحرم اكل المال بالباطل وبغير حق. [شمارة ثبت: (468) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:41 am

سؤال:
صحبت نمودن در مورد شخصيهاى سياسى آيا غيبت محسوب مى شود؟ مثلاً نقل قول افكارشان، افعالشان، و يا انتقاد از آنها.

جواب:
مؤمن موفّق به بندگى مولا؛ از صحبت در غير ياد مولا (عليه السلام) مى پرهيزد و احكام ضرورتها بقدر آنها و طبق موارد آنها مى باشد. [شمارة ثبت: (229) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:41 am

سؤال:
هل يجوز غيبة المخالف؟ والمراد بالمؤمن بالمعنى العام (الاسلام)؟ أو المعنى الخاص الولاية لاهل العصمة؟

جواب:
من المتعارف عند العقلاء حرية كل أحد إبداء رأيه في غيره ولو خلفه مطلقا بغير ملاحظة رضاه، ولكن الشرع الحنيف قيّد هذه الحرية فيما يتعلق بالمؤمن تكريما ميّزا له، فلا يجوز أن يتكلم أحد في مؤمن بما يسوؤه، والمراد من المؤمن الذي لا تجوز غيبته هو المؤمن بتمام الحقايق. [شمارة ثبت: (476) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:42 am

سؤال:
الغيبة إذا كنت لا أحزر كونها جائزة أم لا ، فهل يجوز الاستماع إليها؟

جواب:
لا يجوز الاستماع في مثلها. [شمارة ثبت: (458) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:42 am

سؤال:
با رشد سريع ارتباطات و افزايش شماره تلفنها در سراسر كشور هر روزه به تعداد مزاحمين تلفنى افزوده مى شود نظر حضرتعالي در مورد اين عمل چه مى باشد؟

جواب:
ايذاي عمدي مؤمنين جايز نبوده، و مستلزم تصرف در مال غير كه امر حرامي است نيز مى باشد. [شمارة ثبت: (165) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:43 am

سؤال:
نگاه به سر و بدن نامحرم در فيلم يا عكس آنها چه حكمى دارد؟ آيا مسلمان و كافر فرق مى كند؟

جواب:
در صورتى كه موجب انفعال در بيننده بشود، مطلقاً اشكال دارد، و در صورت هتك حرمت مسلمان مطلقاً اشكال دارد. [شمارة ثبت: (144) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:43 am

سؤال:
كف و دف زدن در مراسم شادى اهل بيت (عليهم السلام) چه حكمى دارد؟ در مراسمى از قبيل عروسى و جشن تولد و مانند آن چطور؟

جواب:
در مجالس أعياد دينى ؛ اگر نحوه آن مناسب با مجالس لهو و لغو و أهل غفلت نباشد اشكالى ندارد، و در مجالس عروسي ويژه زنان در صورت محفوظ بودن از نظر مردان و نرسيدن صدايشان به نامحرمان؛ با رعايت شرط سابق الذكر مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (1055) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:44 am

سؤال:
آيا در مولودي ها و جشنهاي حضرات مقدسه معصومين (عليهم السلام) كف زدن در مجالس بصورت دو انگشتي چه حكمي دارد؟

جواب:
اصل اين است كه مانند مجالس لهو نباشد؛ و تعداد انگشتان دخالتي در منع يا جواز آن نيست؛ و با رعايت شرط مذكور برقراري اين مجالس همچون مجامع وجد معنوي مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (1219) منبع: المسائل الهندية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:44 am

سؤال:
نظر حضرتعالى در مورد هلهله، پايكوبى ، كف زدن و رقص در مجالس شادى مانند عروسى يا مجالسى كه به مناسبت ميلاد ائمه اطهار (عليهم السلام) برگزار مى گردد چيست؟

جواب:
اظهار شادى و فرح در مجالس سرور رشد آميز؛ خاصتا اعياد مباركه ممدوح است، و در صورتى كه به مجالس اهل غفلت و لهو و لعب شبيه نباشد؛ مانعى ندارد، وَجْد حقيقى ناشى از ذكر حقّ و انس با حق اشكالى ندارد، به خلاف موارد غير واقعى و تصنّعى كه از قبيل لهويّات مى باشد، رقص معمول فقط از زن براى همسرش بلا مانع است. [شمارة ثبت: (189) منبع: المسائل القمّيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:45 am

سؤال:
هل يجوز للزوجة أن ترقص أمام زوجها فقط؛ دون النساء والمحارم؟

جواب:
نعم يجوز لها ذلك. [شمارة ثبت: (455) منبع: المسائل الغروية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:45 am

سؤال:
ما هو حكم الموسيقيّ الكلاسيكيّة والتّصويريّة وما هو المناط الدّائر في حرمة الموسيقيّ بشكل عامّ عند سماحتكم؟

جواب:
ربما يكون الفرض المذكور داخل في مصاديق اللغو واللهو، والمناط في حرمة الموسيقى بشكل عام أنه: إذا كان الصوت أو اللفظ المستعمل من مصاديق اللهو واللغو، أو محصل تركيبهما من مصاديقهما، أو استعماله مطلقا في سبيلهما؛ فكل ذلك حرام، و غيره مباح. [شمارة ثبت: (344) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:46 am

سؤال:
حكم آهنگهايي كه از صدا و سيماي ايران پخش مي شود؛ با طرب يا بدون آن جيست؟

جواب:
موسيقي كه آهنگ و محتواي آن لهو يا لغو باشد ساخت و استماع آن حرام است، و كذلك غير آن؛ اگر به لهو يا لغو استماع شود نيز حرام است، و ايراني بودن مصدر پخش آن سبب الغاء حكم مذكور نمي شود. [شمارة ثبت: (342) منبع: المسائل الخراسانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:46 am

سؤال:
در صورتي كه استماع بعضي از آهنگ ها در ما هيچ حالتي بوجود نمي آورد ولي همان آهنگ در بعضي ها حالتهايي را به همراه دارد، گوش دادن ما به آن چه حكمي پيدا مي كند؟

جواب:
ملاك شخص خاص نبوده، بلكه خاصيت عمومى آن ملاحظه مي شود. [شمارة ثبت: (662) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:47 am

سؤال:
گوش دادن به موسيقي در جايي كه شخص مجبور است برود چه حكمي دارد؟

جواب:
اضطرار شخص به تردد يا توقف در آن مكان مستلزم استماع و گوش دادن به محذور نبوده ولذا از استماع آن بپرهيزد، و با رعايت اين امر؛ آنچه در اين وضعيت به گوش مي رسد (بدون استماع و التفات) از توان شخص و بالتبع تكليف او بيرون است. [شمارة ثبت: (661) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:47 am

سؤال:
آيا ديدن اجراي حكم اعدام كراهت دارد؟

جواب:
اگر بطور قطع آن حكم بر حق بوده و توسط كسي كه صلاحيت شرعي دارد اجرا شده اشكالى ندارد. و در صورت عدم احراز شرط اجتناب شود. [شمارة ثبت: (485) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:48 am

سؤال:
كساني كه ناظر حكم اعدام مي باشند آيا بعد از آن وظيفه اي براي غسل دارند؟

جواب:
كسي كه براي ديدن برنامه اعدام يا بدار آويخته حاضر شود و آن را ببيند غسل مي نمايد، مواردي كه حكم قطعا بحق بوده و توسط كسي كه صلاحيت شرعي دارد اجرا شده مستثنى است. [شمارة ثبت: (486) منبع: المسائل الإصفهانية]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  Aelaa.net في الإثنين أكتوبر 26, 2009 4:48 am

سؤال:
كشتن حشرات نسبتًا موذى مثل: سوسكها جايز است؟

جواب:
دفع حشرات بدون سم پاشى در محيط و ايجاد آلودگي؛ مانعى ندارد، و كشتن حيوانات موذي يا خطرناك در صورت خوف آزارشان و عدم تيسّر دفع آن بلا اشكال است. [شمارة ثبت: (1093) منبع: المسائل المغربيّة]

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 351
Join date : 2008-11-29

http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نافرماني حق

پست  محتوى إعلاني


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 1 از 2 1, 2  الصفحة التالية

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد