نماز جماعت

صفحه 2 از 2 الصفحة السابقة  1, 2

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:45 pm

سؤال:
احياناً في صلاة الظّهر يوم الجمعة، يوضع ميكرفون [مكبّر الصّوت] قريباً من إمام الجماعة، ففي التّسبيحات -في الرّكعة الثّالثة والرّابعة- يسمع المأموم الصّوت وكذلك في صلاة العصر فإنّ المأموم يسمع القراءة مع العلم بإخفاف إمام الجماعة هل يوجد إشكال في ذلك؟

جواب:
لا بأس به. [شمارة ثبت: (283) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:46 pm

سؤال:
اگر در مسجدي مردم عذر امام جماعت را خواستند و او براي نماز نمى آيد، اكنون امام جماعت ديگري را آورده اند اگر امام جماعت اوّلى بكوٌيد راضي نيستم براي نماز ديگران با جماعت امام دومي اشكال دارد يا نه؟

جواب:
رضايت او شرط نيست در صورتى كه امام جماعت اوّلى هم به دعوت و ارتضاء مردم به جماعت او، امام بوده، نه با تأسيس خود شخص و يا مالكيت و يا توليت مسجد؛ كه در اينصورت اجازه وي شرط است. [شمارة ثبت: (284) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:47 pm

سؤال:
در هنگام سفر به اماكن نواصب ديگر، حضور در جماعتشان چه صورتي دارد؟ آيا مجزي مى باشد؟ شخص مؤمن براي حفظ وحدت يا از روي تقيّه، اگر ناچار به انجام نماز در اماكن متعلق به اين فرقه شود؛ در صورتي كه بر چيزهائي كه سجده بر آنها صحيح نيست، سجده كند، آيا نمازش صحيح خواهد بود؟

جواب:
اقتداي به ناصبين و مخالفين مذهب حق در شرايط تقيّه قطعيّه مانعي ندارد، و در آن صورت اگر بتواند ضمن همراهي به جماعت، نيّت فرادي نموده و نماز خود را همراه ايشان بجاي آورد؛ كه چنين كند، والاّ در صورت ايجاب تقيّه به اتيان جماعت حقيقيّه با ايشان، مانعي نداشته و نماز وي صحيح و نياز به اعاده ندارد، و شركت نكردن در جماعات ايشان (با وجود مساجد متعدّده بلكه مساجد مخصوص مذهب حق حتّى در بلاد مخالفين) هميشه خلاف تقيّه نمى باشد، و با اينكه مخالفين عدالت را در امام جماعت شرط نمى دانند و حتى اقتداء به ظالم و متجاهر به فسق و منكرات را جايز مى دانند، ولى با اين حال نوعاً اجتناب از شركت در جماعات مذهب حق مى نمايند، حتى در بلاد خاصه مذهب حق و در مساجد ايشان با وجود جماعت و در هنگام آن، نماز را فرادى مي خوانند، و بلكه در شهرهاي خاصه اهل حقّ با وجود صدها مسجد رسماً پيگيري تأسيس مسجد خاص مخالفين را مى نمايند، و اين عملِ عدم شركت در جماعت غير مذهب خود را خلاف وحدت مسلمين نمى دانند؛ لذا اگر به شيوه خود ايشان با آنها رفتار شود؛ منافى با امر وحدت نمى باشد، و پر واضح است كه: أمر وحدت مسلمين (از أهمّ أمور و مصالح مسلمين بوده و رعايت آن لازم مى باشد) ولى مورد آن: دفاع از اسلام و مسلمين و مرزهاي بلاد اسلامى ، و حفظ و اصلاح و رشد و تقويت جامعه و نظام اسلامي مى باشد، و نبايد با مسائل اعتقادي و عبادي خلط شود، كما اينكه امروزه در باب صوم و در وقت عدم ثبوت هلال بر اساس مذهب حقّ، هيچ كس بخاطر حفظ وحدت مسلمين افطار نمى نمايد، ويا اينكه براي حفظ وحدت مسلمين؛ شهادت به ولايت (حتّى با قول عدم جزئيّت آن) در اذان ترك نمى شود، و يا در باب حجّ به خاطر حفظ وحدت مسلمين ترك عمره و حجّ تمتّع و يا طواف نساء نمى گردد، و اگر در مواردِ خاصِّ تقيّه قطعيه؛ شركت در جماعت ايشان توسط معصومين (عليهم السلام) مجاز دانسته شده؛ اين حكم محدود به شرايط تقيه حتميه و موارد قطعيه آن است، نه اينكه مسئله نماز جماعت و صحّت آن از امور يسيره و مورد مسامحه باشد، البته بديهي است انجام تكاليف و وظائف نبايد به نحوي باشد كه موجب وهن مذهب و اعتراض دشمنان بر اهل مذهب حق بشود؛ كما اينكه شخص حاضر در وقت جماعت نواصب مخالفين؛ نبايد محل را ترك نمايد و موجب وهن مذهب حق و مؤمنين بشود، ضمن اينكه تاركِ وظيفه خود نيز نبايد باشد؛ كه مثلا مى تواند همراه ايشان (صورتا) به نيّت فرادى نافله يا نماز قضاي خود را بجاي آورده؛ و پس از نماز ايشان يا قبل از آن، و در وقت مشغول بودن آنها به انجام نافله؛ وي فريضه خود را فرادى بجاي آورد، و يا اينكه همراه فريضه ايشان فريضه خود را به نيّت فرادى ، ولى با همراهي جماعتشان بجاى آورد، اين براي مواردي كه ناچار از حضور در وقت نماز در محيط جماعت ايشان است، ولى در موارد ديگر با تنظيم برنامه اداي نماز فريضه خود در محيط مؤمنين و جماعت ايشان، بدون تظاهر و تجاهر به خلاف، عمل به وظيفه مى نمايد، كما اينكه در وقت حضور در جماعت ايشان (اضطراراً)؛ با انتخاب محل نماز خود در قسمتهاي سنگفرش، يا استفاده از سجاده حصير چوبي يا منسوج از پنبه يا كتان يا كنف و ساير الياف گياهي و منسوجات از آن؛ رعايت تكليف خود در باب موضع سجود را نيز مى نمايد، و در صورت اضطرار و عدم وجود آن (موضع سجود صحيح) يا عدم امكان استفاده از آن، عدم مراعات اين جهت مانعي نداشته و نمازش صحيح است.[شمارة ثبت: (240) منبع: المسائل الحائريّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:49 pm

سؤال:
در نماز جماعت پس از اتمام سوره توحيد گفتن كذلك الله ربّي بر مأمومين چه حكمى دارد؟

جواب:
از باب رعايت آداب مستمع قرآن، مطلوب است. [شمارة ثبت: (48) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:49 pm

سؤال:
هنگامى كه ادعيه به صورت دسته جمعى خوانده مى شود (مثل تعقيبات و غير آن) آيا ادب براى افراد (غير از متصدّى قرائت) فقط گوش كردن است يا آنكه زمزمه كردن و يا با صداى بلند همراهى كردن مانعى ندارد؟ در قنوت نماز جماعت چطور؟ گوش كند يا همراه امام بخواند يا دعاى ديگر خوانده شود مانعى ندارد؟ كداميك بهتر است؟

جواب:

اول: ادعيه اى كه دسته جمعى خوانده مى شود؛ در صورت رغبت حالى ؛ آن فرد مي تواند به صدائى كه مطابق و مناسب جمع باشد همراهى كند، و امتياز به صداى بلند اختيارا در ميان جمع مرغوب نيست،

دوم: در جماعت هم نبايد صداي مأموم بلندتر از امام جماعت بوده، و موجب مزاحمت ديگران هم نشود،

سوم: مأموم در قنوت؛ خود، دعا بخواند، ولى در مضامين دعا مختار است؛ كه متابعت امام نموده يا دعاى ديگرى بخواند. [شمارة ثبت: (164) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:51 pm

سؤال:
اقتداء به نماز جمعه در نماز ظهر چه صورت دارد يعنى مى توان نماز ظهر را به نماز جمعه اقتداء كرد؟

جواب:
اقتداء واقعي آن صحيح نيست ولى قصد نماز ظهر و اتيان فراداى آن در همراهي صوري نماز جمعه و ادامه آن پس از سلام نماز جمعه اشكال ندارد. [شمارة ثبت: (278) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:52 pm

سؤال:
ذكرتم لزوم الاجهار بالبسملة مطلقا ، فما حكم الصلاة خلف إمام يخفت في البسملة في الاخيرتين وهل تصح الصلاة خلف من قلد ميتا ابتداء أو خلف إمام يجهر بالتسبيحات أو يسبح في الإخيرتين؟

جواب:
لا بأس بالائتمام بتلك الصلوات إذا كان مصلوها عاملين بواجبهم الشرعي. [شمارة ثبت: (376) منبع: المسائل الغروية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:52 pm

سؤال:
در نماز مغرب وعشاء اگر در ركعت آخر برسيم وبه امام جماعت اقتدا كنيم ودر ركعت دوّم كه فرادى محسوب مى شود آيا بايد حمد وسوره را بلند بخوانيم يا رعايت حال مأمومين را نمائيم وآهسته بخوانيم؟

جواب:
به تكليف فرادى عمل مى كند ولى با ملاحظه بقيّه جماعت كه به اقلّ جهر عمل مى كند. [شمارة ثبت: (885) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:53 pm

سؤال:
در موقع اقامه نماز فرادى اگر در مكانى زن و مرد يا زنان و مردان باشند، نحوه ايستادن اينها از حيث عقب تر يا جلوتر يا مساوى بودن زن بر مرد: الف) اگر محرم با يكديگر باشند چه حكمى دارد؟ ب) اگر با يكديگر نا محرم باشند چه حكمى دارد؟

جواب:
در صورت رعايت فاصله تقدّم زنان مانعى ندارد و در اماكن مقدّسه عامّه در صورت عدم تلاصق مطلقاً اشكال ندارد مانند مسجد الحرام. [شمارة ثبت: (887) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:54 pm

سؤال:
در جماعت چنانچه امام تكبيرات افتتاحيه را نگويد آيا مأموم ميتواند خودش تكبيرات را بگويد؟

جواب:
مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (893) منبع: المسائل القمّيّة]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:55 pm

سؤال:
اگر شخصى مى داند كه در ركعت سوم و چهارم نماز بايد سوره حمد خواند ولى تسبيحات أربعه را مى خواند، و در صف جماعت حضور دارد، جماعت سايرين از جهت اتصال وعدم اتصال دچار مشكل مى شود؟

جواب:
موجب قطع اتصال صفوف نمي شود. [شمارة ثبت: (1052) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:56 pm

سؤال:
اگر مأموم در ركعت سوم يا چهارم كه وظيفه قرائت با خود اوست، كمى قبل از ركوع اقتدا كند بصورتى اگر حمد را بخواند ركوع امام را درك نمى كند تكليف چيست؟

جواب:
اگر امام مشغول قرائت حمد بوده و مأموم اقتدا كرده است، پس فورا و به تعجيل حمد را خوانده و به امام ملحق مي شود. [شمارة ثبت: (1053) منبع: المسائل الخراسانية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:57 pm

سؤال:
اگر كسي كه در صف اول نماز جماعت جايي قراردارد كه محل اتصال صفوف زنان به صفوف مردان است؛ و او در بدون احساس خود؛ حين نماز عادت ماهانه شود، و پس از نماز بر آن واقف شود؛ (و ايام عادت وى هم نبوده تا اينكه پرهيز كند) آيا نماز افراد متصل به وى اشكالى پيدا مي كند؟

جواب:
با تراكم و پيوستگى صفوف، فقدان يكنفر موجب قطع اتصال صف نمى شود، و اما در صورت قطع اتصال و تكميل نشدن صف؛ تنها جماعت (افراد متصل از اين شخص) تبديل به فرادى مي شود؛ و خللى به صحت نماز ايشان وارد نمي گردد. [شمارة ثبت: (738) منبع: المسائل المشرقية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:58 pm

سؤال:
اگر كسي كه در صف اول نماز جماعت جايي قراردارد كه محل اتصال صفوف زنان به صفوف مردان است؛ و او بجهتى نماز را بشكند و كمى فاصله شود تا ديگران جاى او را پر كنند؛ آيا نماز اين افراد اشكالى پيدا مي كند؟

جواب:
در صورت تراكم و پيوستگى صفوف، خالى شدن صف از يكنفر موجب قطع اتصال صف نمى گردد، و اما در صورت قطع اتصال و تكميل نشدن صف؛ تنها جماعت (افراد سابقا متصل) تبديل به فرادى مي شود؛ و در هر حال خللى به صحت نماز ايشان وارد نمي شود. [شمارة ثبت: (733) منبع: المسائل المشرقية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 8:59 pm

سؤال:
در موقعي كه مأموم به نماز جماعت دير مي رسد؛ و امام جماعت در حال قرائت حمد يا سوره است؛ آيا بعد از نيت نماز؛ براى ورود به نماز يك بار بايد تكبير گفت؟

جواب:
يكبار آن واجب و بقيه مستحب است، لذا مي تواند به يك تكبير اكتفا كند، و مي تواند هفت تكبير پي در پي بگويد. [شمارة ثبت: (1230) منبع: المسائل الرازية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 9:00 pm

سؤال:
در وقتي مأموم به نماز جماعت مي رسد كه امام جماعت در ركعت دوم است، در موقع تشهد امام جماعت؛ كه مأموم به حالت نيم خيز است؛ آيا گفتن تشهد اشكال دارد؟

جواب:
تكرار فقرات شهادت به قصد ذكر اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (1231) منبع: المسائل الرازية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نماز جماعت

پست  najm152 في الثلاثاء مايو 19, 2009 9:01 pm

سؤال:
در ركعت چهارم امام جماعت كه ركعت سوم مأموم است؛ آيا مأموم موقع تشهد امام مي تواند برخيزد و ركعت چهارم خود را ادامه دهد؟ يا اينكه بايد به صورت نيم خيز بماند تا امام از نماز فارغ شود؟

جواب:
اگر بخواهد تا آخر نماز جماعت فضيلت آنرا دريابد، به وجه دوم عمل كند و اگر بخواهد كه قصد فرادى كند و هنوز امام از نماز فارغ نشده بقيه نماز را فرادى بخواند؛ به فرض اول عمل مي كند. [شمارة ثبت: (1232) منبع: المسائل الرازية]

najm152

تعداد پستها : 468
Join date : 2009-05-07

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

رد: نماز جماعت

پست  محتوى إعلاني اليوم في 12:08 am


محتوى إعلاني


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

صفحه 2 از 2 الصفحة السابقة  1, 2

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد